Kunnen plantenwortels de fundering van een huis vernielen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Tuin
18.6K

Antwoorden (7)

Een boom is ook een plant - ja dus.
Kleine planten niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, lees maar het boek RANONKEL van Jacques Hamelink waar de wortels boom worden het thuis totaal vernielen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alleen bij heel ondiep gefundeerde huizen.
Wortels van bomen die te dicht bij het gebouw staan kunnen bij ondiep gefundeerde gebouwen de fundering omhoog drukken. De wortels van de boom onttrekken plaatselijk water aan de grond waardoor de grondwaterstand verlaagd wordt. De wateropname van bomen is zeer temperatuur- en klimaatafhankelijk en ook de grootte en het type boom speelt een belangrijke rol in het dagelijkse waterverbruik.
15 jaar geleden
Boomwortels kunnen inderdaad de fundering vernielen. Voor de rest van het huis heb je een Hedera nog, een klimplant die de voegen tussen de stenen vandaan trekt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb weleens meegemaakt dat mijn buurman een berk in de tuin had staan en op een gegeven moment ging de fundering van zijn keuken stuk doordat die berk te dicht bij stond en de wortels daar groeiden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De wortels van een boom groeien net zo ver van een boom vandaan als de boom hoog is. Dus de wortels van een 10m hoge boom groeien vanaf de stam 10m alle kanten heen. De meeste bomen hebben twee soorten wortels. Een soort houdt de boom overeind en gaan diep de grond in. De andere soort zorgt voor water en vooral voeding, dit zijn de wortels die zo ver weg groeien. Komen deze wortels in de fundering van een al wat ouder huis en staat de boom dicht bij een woning(2 a3 m) dan kan er schade ontstaan aan de woning. Maar bij de meeste huizen op palen of betonnen fundering is er geen enkele schade. Trouwens schade aan huizen door boomwortels komen vrijwel nooit voor en van tuinplanten al helemaal niet. Een boom die erg dicht bij een woning staat kan wel veel schade veroorzaken aan de woning door schaduw en vocht of verstopte goten.