Hoe kan ik het verkleuren van koper bespoedigen?

We hebben drie nieuwe buitenlampen van koper. Ze blinken alsof ze net gepoetst zijn en vallen dus erg op.
We zouden graag het oxideren (zwart kleuren), wat zowat een half jaar duurt, bespoedigen. Beter nog de groene patina erop krijgen, wat zowat dertig jaar schijnt te duren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
11.4K

Het beste antwoord

Koperoxidatie is groen van kleur! Het proces kun je versnellen door het met een mengsel van azijn en zout in te smeren. Je kan de proef op de som nemen met een euromuntje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zout en azijn met elkaar vermengd en erop gesmeerd. Er kwam een zwart-groene aanslag.
Die ging er met water weer af, zodat het weer blonk als nieuw. Daarna kwam de verkleuring weer terug en ging er niet meer af. De lampen zien er nu donker verweerd uit. Niet helemaal egaal, maar dit schijnt door de weersinvloeden te verbeteren.
Dit lijkt me dus het beste antwoord.
Met S39 lukt het ook, zoals ik op een munt probeerde, maar dit vreet wel erg in.

Andere antwoorden (4)

Insmeeren met karnemelk is je lamp zo groen ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast de karnemelk is yoghurt ook goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Graaf een gat en stop ze in de grond een paar weken.
De natuur doet de rest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een beetje soldeervloeistof (S39) erop wordt het ook heel snel groen. Dun opbrengen met keukenrol, handen goed wassen of nog beter handschoenen aan.