welk type Ficus is dit?

Mijn nieuwe Ficus lijkt dood te gaan. Weet iemand toevallig welk type dit (zie bijlage) is? Dan kan ik wat meer informatie opzoeken.

Alvast bedankt!

Groetjes,

André

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1.2K

Het beste antwoord

Dit is de Ficus benjamina.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ficus: ofwel Ficus benjamina is bij ons eerder gekend als binnenhuisplant.
Familie der Moraceae of Moerbeifamilie - Ficus.
Habitat: deze soort vindt zijn oorsprong in Azië en Australië waar hij inheems is.
Na import is de plant meer alledaags geworden bij ons. Hij verdraagt zeer goed de warmte, luchtvochtigheid en licht. Een dezer tekorten resulteert binnenshuis tot bladval. Een goede raad, laat de plant steeds op dezelfde plek staan, daar de bladeren erg gevoelig zijn voor de lichtinval en de verwerking ervan. Hoe meer lichtintensiteit hoe meer water de plant verbruikt. Giet 2 maal per week met
water dat op kamertemperatuur staat. Gebruik liefst regenwater.

Toegevoegd na 1 uur:
Bij de Ficus moet je oppassen voor tocht, daar kan hij absoluut niet tegen.
Of het een koude zucht is of warme, hij zal zijn blad laten vallen en slecht groeien, omdat dit in korte tijd kan gebeuren is dit mogelijk de oorzaak van de achteruitgang van je nieuwe plant.
Z512099
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi Z, Bedankt voor je reactie. -Kan ik deze plant eventueel bij schijnen met een bloeilamp (zo'n speciale inductielamp voor de kweek)?
-Moet de grond redelijk vochtig blijven?
-Er zitten vanaf dat ik de plant kocht jonge blaadjes aan. Maar deze lijken eerder af te sterven dan verder te groeien. Mijn vorige Ficus was zo'n Ficus met van die gevlochten stammen. Zo een die je bijna overal ziet. Deze deed het op dezelfde plaats (qua lichtinval) 7 jaar prima. Mara dit type begon al met uitvallen vanaf de eerste dag. Alvast bedankt. Groetjes, André
Z512099
9 jaar geleden
Vermits je vorige Ficus het 7 jaar goed deed op dezelfde plek, zou ik geen bijkomende kosten ( bloeilampen ) doen.
Ik denk dat het licht in orde is, geef vooral in de winter niet teveel water, eerder weinig, voelt de aarde ietwat vochtig aan: nog niet gieten en als je giet, gebruik lauw-warm regenwater of gekookt leidingwater...
Verstuif af en toe met lauw water.
Maar ik vermoed dat er met jouw plant iets misgegaan is, voor je hem kocht: te koud gestaan, te lange droogte.
Een maand geleden kocht ik bij de Aldi een Livistona ( soort kamerpalm), na 1 week was die dood ( de jonge bladeren verdroogden na een paar dagen) , met kasticket een nieuwe Livistona ( gratis ) na 1 week zelfde scenario.
Mogelijk heb je brute pech, is jouw plant slecht behandeld vóór de aankoop...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Plus
Ook wel genoemd Waringin (nooit van gehoord) of treurvijg.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waringin
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi Z, Bedankt voor je antwoord. Groetjes, André