Wat is een goed alternatief voor cacaodoppen?

Ik heb in de tuin een strook van 4m bij 1,5m waar bijna niets wil groeien (gras ook niet), heb er nu al wat jaren cacaodoppen gehad omdat het decoratief is en makkelijk te verspreiden. Betegelen wil ik niet en grint of grid ook niet. Zijn er nog meer alternatieven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
8.1K

Het beste antwoord

Gemalen boomschors, niet te verwarre met houtsnippers, gaan wel 5 jaar mee, tussen struiken, bomen en op paden 10 cm. dik, tussen vaste planten 6 cm.
Er is in de handel franse boomschors, gaan erg lang mee, is veel duurder, maar niet om op te lopen doordat het allemaal stukken en brokken zijn.
Ook is er gewone boomschors van de grove den, dat sluit de bodem beter af, is goedkoper, en is zeer prettig om op te lopen.
Je hebt dus veel nodig, maar cacaodoppen moet je ieder jaar opnieuw strooien en is in gebruik aanzienlijk duurder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Zelf takken haksellen en uitstrooien is een voordelige oplossing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- Houtsnippers?
- Schelpen?

- Of gekke andere optie een vijvertje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schelpen vind ik wel een leuk idee. Een vijvertje.... nee dank je, krijg je weer dat gedoe met pompen en algen en schoonhouden geen tijd voor en geen zin in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OK, misschien kan het wel maar de ervaringen die ik heb maken me niet enthousiast voor een vijver.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen pomp (filter) dan geen vissen
Er bestaan bodembedekkers die daar wel groeien; rotsplantjes hebben weinig nodig. Je zou kunnen informeren bij een tuincentrum of even wachten totdat eddijst reageert. die weet dat vast wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grind of sierstenen, staan leuk verrotten niet en vragen geen onderhoud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Raar idee,wel leuk om te zien ontwikkelen:

onkruid!En dan knippen/onderhouden .Je kunt het desgewenst vormen tot je een aantal leuke bosjes hebt staan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kokos als bodembedekker

* Gepubliceerd op 05 april 2010, 10:46

Stenen tegels zien er niet bepaald gezellig uit. Een alternatief voor stenen tegels is een bodembedekker van kokos. Deze bodembedekker van fabrikant Naturado is 100 procent natuurlijk, decoratief en duurzaam. Het product is gemaakt van de bast van kokosnoten, een restproduct van de kokosplantages.
De kokos voelt lekker zacht aan de voeten en is geschikt voor bijvoorbeeld tuinpaden of als ondergrond van speelplaatsen. De kokosbast gaat jaren mee. Als de laag na verloop van tijd dunner wordt, kun je er een dun laagje overheen strooien. Een alternatief voor de kokos is boomschors. Deze bodembedekker van Naturado is afkomstig uit gebieden rondom de Middellandse Zee. Zowel kokos als boomschors is onderhoudsvriendelijk, geeft onkruid geen kans en zorgt voor een optimale vochthuishouding. Kokos bodembedekking wordt verkocht in verpakkingen van 50 liter voor 9,99 euro. Kijk voor meer informatie op www.naturado.nl.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is de reden dat er niets groeit?
Gebrek aan ( zon) licht? Grondsoort? Wind?

Wil je perse over die strook blijven lopen?

Misschien kun je er een rotstuin van maken? Het zal je verbazen wat er op en tussen stapels steen allemaal nog kan groeien. Daar is nauwelijks aarde voor nodig. Aangevuld met wat planten in potten kun je de boel leuk aankleden.

Misschien een ideale plek voor een waterloop/ waterval?
Dus dat je het water over die strook leidt en elders uit laat komen in ton of vijver?

Pergola plaatsen, en planten in potten de pergola inleiden?

Van houten vlonders een terras maken?

Houten of stenen staptegels tussen schors of doppen? Tegenwoordig heb je zelfs systemen met verlichtte tegels.

Misschien een leuke strook voor een beeldentuintje?

Wat ik ook een leuk gezicht vindt:
Ronde tuinpalen met de punt naar boven in de grond zetten.
Vervolgens de palen en punten zo verven dat het net reuze kleurpotloden zijn.

Je hebt ook steenkorven. Manden in allerlei formaten gevuld met stenen.

Of stukken oud hout neergooien en dat laten begroeien door varens en mos? Hoef je nagenoeg niks voor te doen. Tenminste, in mijn tuin groeien spontaan de prachtigste varens.

Stukken boomstam laten beschimmelen/ begroeien door paddestoelen?

Van houten planken op verschillende niveaus een soort brede "trap" maken. Op die trap allerlei geurende kruiden in potten en bakken.
kun je letterlijk tussen de geuren zitten.

Jammer dat je geen foto hebt bijgeplaatst. Of wat meer uitleg hebt gegeven over de omstandigheden van de strook.
Je kunt zooooveel doen met verloren gewaande hoekjes en stroken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je uitvoerige antwoord. Het is echt een heel vreemd stukje tuin er liggen al jaren stukken hout maar paddestoelen komen er niet op en mos en dergelijk zijn ook ver te zoeken. Daarom vroeg ik ook slechts om een alternatief voor de cacaodoppen omdat al het andere nooit gelukt is.
zoals eerder gezegd: bodembedekkers

Maar geen rotsplanten. Deze hebben vaak juist veel zonlicht nodig.

Schaduwminnende bodembedekkers willen wel vaak een vochtige bodem. Bij mij heb ik dat opgelost door de afvoer van een schuurtje naar dat gedeelte te leiden en via een regengoot van water te voorzien.
De goot ligt half in de grond. Om de 10cm heb ik daar een paar kleine gaatjes in gemaakt om het water eruit te laten sijpelen. (De goot moet wel goed waterpas liggen)

oja... en humusrijke grond gebruiken...