Bij het plaatsen van een houten schutting, kan je dan beter ijzeren paalhouders gebruiken of de palen zo in de grond zetten?

Ik wil een hardhouten schutting plaatsen over een lengte van 20 meter. Deze schutting wil ik opbouwen met hardhouten palen en hardhouten planken. Je kunt gebruikmaken van ijzeren paalhouders (voorzien met een punt/spies) die je (deels) in de grond slaat.

Het grondwater staat nogal hoog, in droge zomermaanden ongeveer 60 cm onder de aarde, anders in natte maanden ongeveer 40 cm. Woon nogal in een waterrijk gebied.

Is het dan beter om de palen in paalhouders te plaatsen of zo in de grond? Het gaat mij om de duurzaamheid van de (kostbare) schutting en dat de schutting niet zomaar kan omwaaien, woon in een landelijk en open gebied/terrein.

Buren hebben ongeveer 15 jaar geleden bankirai palen (68x68 mm) zo in de grond gezet, maar die palen zijn grotendeels verrot op de grens tussen aarde en lucht. Zij mogen de palen gaan vervangen of wachten totdat de schutting omwaait. Dit wil ik zelf graag voorkomen. Wil sowieso mogelijk 90x90 mm palen gebruiken en dan al-dan-niet het gebruik van paalhouders.

Is het overigens verstandig om hardhoutenpalen eerst in de zogenaamde Scheepsteer te zetten alvorens ze in de grond te plaatsen of heeft dit geen enkele zin bij hardhouten palen? Bestaat er wellicht ander middel om houtrot bij hardhouten palen te voorkomen?

Hartelijk dank voor alle reacties!

Toegevoegd na 13 uur:
PS het betreft een toekomstige schutting van ongeveer 2 tot 2.2 meter maximaal hoog. De palen komen niet in ons zicht, alleen de buren zien die palen, zoals dus ook de eventuele paalhouders...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
54.2K

Het beste antwoord

In een buitengebied bij windkracht 10, waaien de meeste schuttingen om, of waaien stuk.
Ijzeren paalhouders, zijn dan voor de wind speelgoed, heb je niets aan.
Palen in het beton, breken vaak af, omdat ze door het beton niet kunnen meebewegen met de wind.
Palen dus altijd in gaten die geboord zijn in de grond en die mogen niet te ruim zijn en niet dieper dan een halve meter, de rest moet je er in slaan.
Een schutting in het buitengebied moet altijd geschoord zijn, op ieder twee meter.
Houtrot kan je niet voorkomen.
Gebruik je geïnpregneerd tuinhout dan gaan de palen tussen de 10 en 15 jaar mee.
Ook de planken zijn dan op, doordat op de plaats van de spijker/ schroeven het hout toch gaat rotten.
Zou met de schutting nooit hoger gaan dan 1.80 m. met oog op de wind.
Er bestaan ook schuttingen met een houtlook van beton.
Die kunnen dus nooit rotten, deze palen kan je dan wel in het beton zetten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Vroeger zetten we de palen lekker in een dikke laag teer.
Dit is milieu belastend, dus dat mag niet meer.
Dus zou ik zeggen een betonnen voet waar de paal op komt of azobe palen.
Bij een te lage kwaliteit houten palen of stalen voeten gaat het best een aantal jaar mee maar daarna rot het af of verrot het staal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dag Joost,
neem voor het stuk in de grond kunstof palen of roestvrijstaal kokerprofiel
waar de hardhoutenpaal inpast.
Thuis had ik een zelfde probleem na 2 jaar alle palen verrot, heb nu al jaren
kunstof palen geen probleem meer, het enige de meeste kunstoffen zijn
niet UV bestendig maar je kunt ze beschermen door ze te schilderen.

groet kwh1
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hardhout heb je ook in meerdere kwaliteiten.
http://onlinetuinieren.nl/tuinmaterialen/hardhout.html

Bankirai is goed tot redelijk, er zitten partijen tussen die niet geschikt zijn voor je toepassing. Bouwmarkten verkopen vaak nogal lage kwaliteit.
Je kan het ook voelen aan het gewicht.
Voor jouw toepassing wil je zwaar hout, rond de 1000kg/m3, vaak net iets zwaarder dan water, het zal dus zinken of nauwelijks drijven.
Ik denk dan bijvoorbeeld aan azobe.
80x80 zou dan genoeg moeten zijn, 90x90 kan geen kwaad.

Alleen paalpunten zullen niet stevig genoeg staan in natte grond.
Je kan de paalpunten wel in het (snel)beton zetten. Daar heb je ook giet steunen voor.
Maar eigenlijk vind ik dat er niet uitzien bij een schutting.
Dat vind ik ook van betonnen of kunststof palen, hoewel dat ook afhankelijk is van de rest van de tuin.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
neem palen van 9 op 9 cm, 2m70 lang. frees op 2 m van de bovenkant 1 cm rondom weg ongeveer 15 cm naar de onderkant (water loopt zo niet over de paal de grond in). vervolgens een laag 'ondergronds' van aquaplan aanbrengen vanaf de twee meter van de bovenkant. palen storten in de beton maar laat ongeveer 5 cm van het uitgefreesde deel boven de beton uitsteken. beton laten drogen en nog een laag over beton en uitgefreesde deel. zorg ervoor dat de beton vanaf de paal afloopt en maak alvorens het aanbrengen van 'ondergronds' de las tussen paal en beton goed dicht.