Hoe hoog mag een muur zijn die je midden in je tuin maakt?

Hoe hoog mag een muur zijn die je midden in je tuin maakt? De afstand tot erfgrens is tenminste 1,50m. Mag dit tot max 3m of moet je de muur dan gebruiken voor een overkapping of pergula? Het gaat hier dus niet om een erfscheiding!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
14.3K

Antwoorden (4)

Alle bouwwerken hoger dan 1.50 m boven het maaiveld en tevens een fundering hebben, moet meestal een bouwvergunning worden aangevraagd.
Tevens zijn er verschillen in lokale verorderingen.
Vaak is dat voor een tuinmuur, in de achtertuin 1.80 m.
Ook mag het geen zon uit de tuin van de buren wegnemen of ander overlast geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou best kunnen jeroentje en ius dat dan in alle gemeenten het zelfde?
Nou als u ter alle tijd zorgt dat hij niet hoger wordt dan 1,80 dan staat u wettelijk al veilig en waar u ook rekening mee moet houden is ( ik weet natuurlijk niet waar u voor u een muur midden in de tuin zet ) want mogelijk beperkt u u zelf ook in ezicht van de tuin want door de muur komen er misschien stukken de tuin die niet direct meer zichtbaar zijn , KIjk in eerste instantie waarvoor u een muur wil optrekken en of dar mogelijk geen andere materialen voor zijn , een muur is altijd gelijk massaal aanwezig ....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ga er vanuit dat het de achtertuin achter je huis betreft en dat je qua huur/eigendomssituatie mag bouwen daar. Voorts dat er geen specifieke belemmeringen zijn.

A) Hoogte die sowieso vergunningsvrij kan:

Als je wilt bouwen zonder een omgevingsvergunning nodig te hebben dan kun je aan de slag als je onder de 3m blijft.

Mocht je aan de muur twee dakvlakken willen maken, max 55 graden hellend en onderaan eindigend op max 3 m van de grond dan kan je daknok (en dus je muur) wat hoger zijn: maximale hoogte [m] = 3 + (afstand daknok tot de perceelsgrens [m] x 0,47). Daarbij moet dit onder 5m blijven.
(Maar als je met een muur bezig bent zal dit vast niet zijn wat je wilt)

Binnen de eerste 4m direct achter je oorspronkelijke huis (= de achtermuur zonder evt uitbouwen en aanbouwen die er bij de oorspronkelijke bouw van het huis nog niet waren) is de grens anders en hangt ook niet af van evt daken op je muur. Hier geldt alleen dat je dient te blijven onder de volgende grenzen:
1°. 5 m
2°. 0,3 m boven de bovenkant van de scheidingsconstructie met de tweede bouwlaag van het huis (=de eerste verdieping),
3°. de hoogte van het huis
(waarschijnlijk is punt 2 hiervan de laagste en dus maatgevend).

E.e.a. volgt uit het Besluit omgevingsrecht, bijlage II, art 2 lid 3 (bron 1)

B) Eventuele verdere hoogte die vergunningvrij kan (afh. van het bestemmingplan):

Voor zover het bestemmingsplan het toelaat kun je echter zelfs vergunningsvrij bouwen tot 5m; ook binnen de eerste 4m achter je oorspronkelijke huis. Bestemmingsplannen vind je op de site van je gemeente en vaak ook op ruimtelijkeplannen.nl (bron 2).
Dit volgt uit het Besluit omgevingsrecht, bijlage II, art 3 lid 1 (bron 1)

C) Eventuele verdere hoogte mét omgevingsvergunning:
Als de bestemmingsplan een grotere hoogte toestaat dan kun je voor die hoogte een omgevingsvergunning aanvragen. Die moet in principe dan ook krijgen.
En, zelfs bij strijd met het bestemmingsplan, kan de gemeente je een omgevingsvergunning tot 10m geven, mits het hele bouwsel een op de grond geprojecteerde oppervlakte heeft van max 50m2.En daarbij moet de gemeente het dus zelf ook willen. Deze kans is klein tenzij je nogal afgelegen woont en geen buren een rol spelen.
Besluit omgevingsrecht, bijlage II, art 4 lid 1 (bron 1)

D) Nóg hoger is ook mogelijk alleen dan is eerst een bestemmingsplanwijziging nodig. Of de zware omgevingsvergunningsprocedure. Daaraan zal de gemeente niet zo snel beginnen.

Toegevoegd na 19 uur:
Maar: vraag het na bij je gemeente
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het lijkt me dat je informatie alleen betrekking heeft met het bouwen van muren direct achter -/tegen het bestaande pand.?
De vraag gaat over een muur midden in zijn tuin.
Poet
9 jaar geleden
Nee hoor, dit betreft het hele achtererf. Het zijn regels die net in werking zijn getreden (1 nov 2014)
Poet
9 jaar geleden
Correctie: het betreft het gehele perceel achter het huis "dat in feitelijk opzicht is ingericht ten dienste van het gebruik van" de woning. En dat is dus de gehele achtertuin.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat is dus wel heel recent! bedankt.
Bij Omgevingsloket online kun je zelf nagaan wat de mogelijkheden zijn in jouw eigen straat.

Gebruik de vergunningcheck om te controleren of je een omgevingsvergunning of watervergunning nodig hebt of een melding moet doen.

De vergunningcheck geeft een uitkomst op basis van informatie over bijvoorbeeld ligging en grootte, inhouds- en oppervlaktematen, gebruiksfuncties en dergelijke. Verzamel deze informatie van tevoren en houd het tijdens de check bij de hand. De check duurt ongeveer vijf minuten per werkzaamheid.