Wat zijn die 'knobbels' die op de stengels van de Forsythia zitten ?

In bijna elke straat zie je er wel een. De Forsythia is een redelijk grote struik die momenteel bloeit met gele bloemen. Ik heb al veel struiken gezien met een soort knobbels op de stengels. Iemand een idee wat dat kan zijn ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
2.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben blij dat mijn planten dat niet hebben. (Drenthe)

Het beste antwoord

Het voorkomen van gallen op struiken en bomen is een teken dat de struik of boom het niet goed naar zijn zin heeft, de gal op de forsythia veoorzaakt een knobbelachtige vergroeing, waar heel vaak ook wortels in ontstaan(Hoe gek kan de natuur niet wezen)
Slechtgroeiende Forsythiastruiken kunnen soms helemaal vol zitten met deze vergroeingen, een keer alles er af knippen tot een halve meter hoog, geeft vaak weer een gezonde groei terug.
Ook zijn er een enkele keer nog oude soorten te vinden van vroeger, deze soorten waren veel losser van groei en hadden ook veel meer van deze gallen.
Ook is er nog een treurvorm van deze Forsythia te vinden, die soms helemaal vol met wortelknobbeltjes en gallen kan zitten, deze oude soorten worden tegenwoordig niet meer gekweekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je dat wat lichter gekleurde bedoelt dan zijn het de natuurlijke knobbels wat heel normaal is op de forsythia.
Hoe ouder hoe dikker. Ik ben net de tuin ingelopen en zie alleen dat en nieuwe bladvorming + de prachtige bloemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Die knobbels op de Forsythia zijn gallen.
Volgens het Gallenboek is de oorzaak onbekend maar zouden de gallen mogelijk kunnen ontstaan door de bacterie Agrobacterium radiobacter subsp. tumefaciens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat hetzelfde als galappels die wel eens in bomen zitten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, denk ik want daar zitten toch beestjes in?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Volgens deze Link hieronder kan het de agrobacterie zijn.