kan men over grind bestraten?

Heb momenteel rijnkies in mijn tuin. Kan ik hier 4 cm zand erop doen en dan bestraten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
3.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
gratis op marktplaats zetten, goeie kans dat iemand het grootste deel er graag uit komt scheppen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wil je een tuinpaadje om over te lopen, of een oprit voor de auto? Ik hoor altijd dat je onder de zandlaag het beste puin kan storten: jouw grind is een prima puinlaag. Alleen inderdaad flink wat zand erop, goed inwateren, eventueel aanstampen, nogmaals zand etc. zodat de ruimtes tussen het grind gevuld raken. Als je geen haast hebt kan je beter na de winter gaan straten: als het vriest zal de lucht die er toch nog tussen zit uitzetten en dan wordt het ongelijk.

Het beste antwoord

4 Cm is veel te weinig, na het trillen/aanstampen heb je een onregelmatige ondergrond. De bestrating zal hierdoor niet vast komen te liggen en op sommige punten omhoog staan, waardoor de kans groot is dat je erover struikelt. Het kan dus wel, maar je hebt meer zand nodig dan 4 cm, 20 cm zal het minimale zijn. Als je daar geen ruimte voor hebt, dan zal je het grind eerst moeten weg scheppen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt crea, kan ik niet eerst het grind trillen /aanstampen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat kan, maar het zand zakt ook nog de komende jaren, zeker als het veel gaat regenen.

Andere antwoorden (2)

Ja, het kan wel, maar dan zal je eerst toch wel alle ruimtes tussen het grind moeten opvullen met zand, anders heb je een onstabiele bedding.
9 jaar geleden
Grind is rond van structuur.
Hierdoor kan je het niet aan trillen tot een stabiele massa.
Ook zal het zand langzaam maar zeker nog jaren na zakken tussen het grind in.
Het is dus niet mogelijk hier goed op te bestraten.