Mijn berkje laat groen blad vallen in plaats van geel blad gaat hij nu dood?

Mijn berkje laat groen blad vallen in plaats van geel blad gaat hij nu dood

Toegevoegd na 7 minuten:
Het blad is ook erg droog

Toegevoegd na 6 dagen:
Berkje is nu bijna kaal ik ga denk ik de vraag sluiten

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
3.2K

Het beste antwoord

Berken hebben behoefte aan veel vocht, ze hebben een heel breed en oppervlakkig wortelstelsel om aan deze behoefte te voldoen. Je geeft zelf aan dat het gevallen droog aanvoelt.
Tijdens droogte-perioden is het dus verstandig veel water te geven, doe je dat niet dan is er kans op massale bladval.
Misschien is je berk al wat ouder en is de grond wat uitgeput geraakt, geef in het najaar, nu dus, liefst paardemest.
In het voorjaar om de 2 maanden wat kunstmest geven en sproeien.
Als je overal groene knopjes ziet ( voor het blad van volgend jaar ) is er geen gevaar voor je berkje, gaat hij niet dood.
Overigens: berken worden niet zo heel oud...
Z512099
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zitten knoppen in en ik zal hem wel water geven voor de zekerheid
Ivana
9 jaar geleden
Berken worden volgens de boswachter 80-85 jaar oud.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Berken groeien het beste in zeer arme grond, dus is bemesten totaal niet van belang. ( overbodig)
Berken kunnen inderdaad heel vochtig staan, maar ook zeer droog, op arme zandgrond waar bijna niet kan groeien.
Z512099
9 jaar geleden
Beste Ed, hier mijn reactie:
Op arme, droge grond kan de berk inderdaad groeien op voorwaarde dat hij een goed vertakt wortelgestel ontwikkeld heeft, bij langdurige droogte is het altijd nuttig van water te geven zodat vroegtijdige ( in de zomer ) bladval wordt verhinderd of gereduceerd.
Zo ervoer ik dat ook met mijn berk... in volle zomer begon die (nog groen) blad te verliezen, de boom stond vlak naast een vissenvijver, ik gaf die dus tijdens droogteperiodes vijverwater, rijk aan nitraten, niet-alkalisch, in combinatie met een matige bemesting: gevolg was dat ik tegen de herfst een nog redelijk fris-groene boom had, dat is wat ik gezien heb.
Een berk trekt ook bladluis aan gelijk een magneet, van in't voorjaar komen ze massaal zich volzuigen aan de plantensappen, daarbij scheiden ze nog eens suikers af die het blad doen blinken, een soort honingdauw wat dan weer een voedingsbodem voor schimmels wordt, vanwege de zwarte kleur ook wel roetdauw genoemd.
De berk kan door dat blad moeilijker "ademen" en laat dat bijgevolg vallen.
Vermits ik geen fan ben van pesticiden, fungiciden en andere troep, spoot ik met de tuinslang de luizen eraf.
Wanneer een berk tijdens het groeiseizoen zo belaagd en geplaagd wordt vind ik het zinvol hem door wat voeding en water wat ruggesteun te geven.
Ook de vrees van vraagsteller is weggenomen: de boom zal niet sterven, de bladknoppen voor volgend jaar zijn al aanwezig, de tips die ik gaf zijn zeker waard van uit te proberen, daarom is dit een bruikbaar, kennisgevend antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Echt bedankt voor je antwoord. Ik zal mijn berkje volgend jaar wat vaker water geven, en regelmatig controleren op bladluis, en die snel bestrijden. Nogmaals bedankt.

Andere antwoorden (1)

Je andere vraag ging toch ook over je berkje en daar heb ik op geantwoord-----De blaadjes kunnen verbranden door dit spuitmiddel.
Mogelijk heb je ook geen groene zeep gebruikt, maar iets anders.
Maar verder is het niet van belang, de meeste blaadjes zijn al klaar om af te vallen en of die nu groen, geel, bruin of gekreukeld er af vallen is niet van belang.