regenwaterafvoer in kleine tuin met kleigrond: aansluiten op riool of grindput?

In mijn tuin staat al een hut, schuur en overkapping (alle met hemelwaterafvoer op riool) zodat de tuin nog maar ca. 40 m2 groot is. Maar bij heftige regenval loopt het water toch nog de hut in.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
4.6K

Antwoorden (3)

Op veel plaatsen is aansluiting op het riool niet toegestaan. Dan heb je geen keuze.

In mijn eigen tuin heb ik daarom het dak van mijn tuinhuisje aangesloten op een grindput. Een beetje regen loopt nog wel weg, maar bij een flinke bui loopt 'ie gegarandeerd over. Klei laat nu eenmaal niet veel water door en zo'n regentonnetje onder de grond zit al snel een keer vol.

Wanneer je de keuze hebt, dan zou ik 'm op het riool aansluiten !

Toegevoegd na 20 minuten:
Wanneer je op het riool aangesloten bent en er toch niet voldoende water afgevoerd wordt, dan kan dat vaak worden opgelost door een regenpijp met een grotere doorsnede te gebruiken (over de gehele lengte tot het riool) net alleen kan het water dan sneller weg, maar je hebt meteen ook een groter 'vat' wat als buffer dienst kan doen.
Kristal
9 jaar geleden
+1
Eerst even 2 andere mogelijke oplossingen voor het probleem, dan antwoord op jouw vraag.

Als ik jou was zou ik de hut verhogen. 1 extra laag stoeptegels er onder, of 2 als dat nodig is. Dan ben je voorgoed van het probleem af.

Een optie die minder werk kost is het plaatsen van een regenton die als waterbuffer dienst doet zolang het hard regent. Is de hoosbui over dan zet jet het kraantje open om het water rustig weg te laten lopen. Dat zijn andere opties dan de richting waar jij in denkt.

Dus om uitsluitend op je vraag te reageren:
Als er al afvoer van je op het riool zit, dan mag dat blijkbaar in jouw gemeente.
Dan zou ik de afvoer van de hut daar ook op aansluiten.
En vervolgens je gemeente inlichten dat het riool niet goed functioneert.

Succes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kristal
9 jaar geleden
Vooral die laatste zin deed me glimlachen :)
maar goed antwoord met alternatieven, +1
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Dat betekent dat je wel je regenton na élke bui leeg moet maken ! Doe je dat niet dan zit 'ie vol op het moment dat je hem het hardste nodig hebt. En vergis je niet: met een flinke bui zit je ton sowieso in een paar minuten vol. Daarna heb je weer hetzelfde probleem.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Bovenstaande is een reactie op het idee van de regenton als buffer. Het idee van de verhoogde stoep gaat zeker werken. Dat is een goed idee ! De gemeente bellen heeft niet zoveel zin. Hun rioleringspijp is dik genoeg. Als de aansluiting dat niet is, dan is dat een probleem voor de huiseigenaar, niet voor de gemeente.
Ik had gelijksoortig probleem. Heb het volgende gedaan.
Eerst het water in een regenton afvoeren (zie ook eerder antwoord) als die vol is loopt het naar een klein waterbasin (grote metselkuip) die ik gebruik om de tuin (groentetuintje) automatisch water te geven dmv een vijverpompje met klok. Als de kuip vol is stroomt het via een overloop m'n keukenriool in. De regenton kan ik ook meteen legen via een aftap op het riool. Voor het water wat in de tuin valt heb ik als extra nog een afvoerputje op de leiding naar de kuip gemaakt.
't was even een klus maar dan heb je ook wel wat...-;)
suc6