Welke boom is dit?

In onze tuin staat een boom die in het voorjaar katjes heeft, daarna witte bloesem en in het najaar rode bessen in een groen omhulsel dat langzaam rood kleurt. Ik wil graag weten welke boom dit is en of de bessen giftig zijn. We hebben namelijk twee kleine kinderen. De vogels vinden de bessen heerlijk.

Toegevoegd na 12 uur:
Ik had er nog een foto bij gedaan maar die is er blijkbaar niet op gekomen. Ik ben er ondertussen al achter dat het een Magnolia soort is.

Toegevoegd na 12 uur:
En weer zit de afbeelding er niet bij... Poging 3

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb de foto van de boom in bloei er nog een keer opgezet (ik weet niet of het lukt). De schutting is 2 meter dus hij is een metertje of 6 hoog denk ik.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even een foto toevoegen van het blad dat er nu aan zit en ook van de bessen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt op hulst
http://www.plantashop.nl/producten/Bomen/Halfstam-bomen/Bolvorm-groenblijvend/Ilex-aq.-'J.C.-van-Tol'
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb hier boven al aangegeven dat het in ieder geval een magnolia soort is. Het is zeker geen hulst, het is namelijk een boom van 5-6 meter hoog. Welke soort is moeilijk te zeggen denk ik. Ik wil alleen graag weten of de zaden giftig zijn of niet.

Antwoorden (2)

Het is een Magnolia soort.
De 'katjes' die je in het voorjaar ziet, zijn de bloemknoppen, die er zilver en fluwelig uit zien.
Zo te zien is het een kleinbloemige Magnolia.
Dan is het mogelijk de Magnolia stellata.
Deze bloei zeer vroeg in het voorjaar en wil nog al eens bevriezen.
Of de bessen giftig zijn is me niet bekend, maar ga er naar zoeken.

Toegevoegd na 4 minuten:
De bessen zijn voor een deel giftig.
Het vruchtvlees is niet giftig, zelfs eetbaar, maar de pitjes zelf zijn wel giftig

Toegevoegd na 6 minuten:
Er bestaan heel veel soorten magnolia's
Echter de meeste soorten zie je vrijwel nooit.
Het zou dus heel misschien een andere soort Magnolia kunnen zijn dan de stellata.
Maar de stellata is zeer algemeen, vandaar mijn antwoord.

Toegevoegd na 49 minuten:
Ik lees net in een reactie de hoogte van de boom.
Dan kan het niet de stellata zijn, maar een kruising van de stellata.
Ik vond dit voor je-------Magnolia loebneri is een kruisingssoort tussen de struikvormige Magnolia stellata en de boomvormige Magnolia kobus. Het wordt daardoor een laagvertakte, kleine boom (tot 8 meter) of een grote struik met meerdere grondtakken (tot 6 meter). De bloei valt in april-mei. De witte bloemen zijn stervormig en groot en ze geuren heerlijk zoet. Het blad is ovaal en tot 15 centimeter lang.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, kinderen maar goed in de gaten houden als we de tuin in gaan. Hij bloeit prachtig in het voorjaar en ik heb gezien dat ze makkelijk op te kweken zijn uit de besjes. Misschien dat ik dat een keer ga proberen.
dit is hoe dan ook een magnolia soort. dat kan ik direct zien aan de soort bladeren, en ook de bessjes zijn erg makkelijk te herkenen.