voederbakje van theekopje zelf maken?

Overal op internet staan foto's van vogels die uit een kopje worden gevoerd. Deze wil ik zelf maken. Weet iemand hoe dat is gedaan? Gewoon een gaatje boren in het service (is dat mogelijk zonder dat het breekt?)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
jc54
9 jaar geleden
Waar is: overal op internet?

Antwoorden (2)

Gewoon ophangen aan het oortje toch, en verder schoteltje en kopje aan elkaar lijmen (als ik me de plaatjesgoed herinner)
9 jaar geleden
Wat heb je nodig?

Oud servies: kopje met schoteltje voor het drinkbakje en enkele kopjes voor de vetbollen
Spuitverf in een kleurtje naar keuze
Eventueel: buitenvernis
Houten stok (bv. bezemsteel)
2 componenten epoxylijm
Mengbakje + mengstokje voor de lijm

Drinkbakje:

1. Steek de bezemsteel in de grond of in een pot zodat hij rechtop blijft staan. Zo kan je hem makkelijk langs alle kanten verven. De vlakke kant van de bezemsteel moet in de lucht want daar komt straks een kopje op.

Je hoeft niet noodzakelijk een bezemsteel te gebruiken. Een houten lat, koperen buis of nog iets anders met een vlak oppervlak is goed. Zolang het hoog genoeg is zodat er geen katten bij kunnen, anders ga je lang mogen wachten op de vogels.
2. Spuit de steel roze (of in een andere kleur die past bij je servies). Houd een afstand van 30cm tussen de spuitbus en de steel en laat goed drogen.

Om de steel beter te beschermen tegen bar winterweer, kan je hem nog vernissen met buitenvernis. Twee lagen moeten volstaan.
3. Zorg ervoor dat je kopje en schoteltje goed afgewassen zijn zodat de lijm goed hecht. Meng de 2 componenten epoxylijm goed en breng dan met het mengstokje de lijm aan de onderkant van het kopje aan. Lijm het kopje en het schoteltje op de bezemsteel. Laat dit nu 1 uur drogen.

4. Vul het kopje met water et voila! De vogels kunnen komen drinken in je tuin.

Voederbakje:

1. Smelt 1 kg frituurvet of rundervet in een kookpot boven een zacht vuur.

Rundervet of frietvet is het best. Zeker geen boter of margarine gebruiken want dat werkt laxerend voor de vogels. En je hebt liever geen vogel met diarree op je terras, nietwaar?
2. Als het vet gesmolten is, mag je het vogelzaad eronder mengen. Let wel op dat het vet niet te heet is want dan gaan de zaden frituren en dat is niet goed.

3. Giet de mengeling in het kopje en steek het takje midden in de vloeibare massa. Als je het kopje dan in de boom hangt, kunnen de vogeltjes op het takje zitten terwijl ze eten.

Neem een takje dat langs 1 kant een vertakking heeft, dat komt veel minder makkelijk los.
4. Plak het takje aan de bovenrand van het kopje vast met plakband zodat het zeker recht blijft staan en laat het vet stollen.

5. Als het vet bijna volledig hard is, strooi je er nog wat zaadjes bovenop. Zo herkennen de vogels het kopje als een voederbakje.

6. Nu nog met een mooi lintje in de boom hangen en het vogelrestaurant is klaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Plus.
Aanvulling: nooit oud frituurvet gebruiken!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goede aanvulling Rieneke, bedankt.