Mag ik een bouwsel neerzetten op eigen grond van de erf afscheiding af?.

Graag wil ik een houten veranda/afdak neerzetten van 2,34 M hoog aan de achterkant dus tussen mij en de buurvrouw het bouwsel komt volledig op eigen grond en dus van de erfafscheiding af +_ 50 cm. Voorheen stond er een haag van laurier 50/50 ook op eigen grond welke verwijderd moest worden voor het bouwsel... Aangezien het 50/50 op eigen grond stond en niet als erf afscheiding gelde (dat is een hekwerkje van 60 cm hoog) heb ik de laurier aan mijn kant verwijderd de takken groeide wel door het hekje heen maar de stam stond op mijn grond. Als ik 50cm van de erfafscheiding een bouwsel neerzet mag ik die hoger maken als de wettelijke erfafscheiding van 2m?? Het word namelijk geen erfafscheiding. En mag de buurvrouw eisen dat ik een nieuw laurier wegzet aan haar kant van de afscheiding omdat zij de planken van het bouwsel niet mooi vind en die dus boven de laurier uit komt?? Zij wil de oude situatie terug van laurier maar als ik die laurier weer terug zet op mijn grond heb het voor mijn geen zin om een veranda te maken aangezien de ruimte in beperking komt. Hij word aan de achterzijde 2,34 ivm afwatering wat ook op mijn grond is en wil graag de dakgoot van mijn garage die op 2,10m ligt doortrekken met de veranda.

Dus mijn vragen nogmaals:

Mag ik 50cm van de erfafscheiding een bouwsel neerzetten van 2,34, en mag mijn buurvrouw een herplanting eisen van mij voor aan haar kant.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Antwoorden (2)

Volgens mij is er geen probleem. Als je een veranda wilt bouwen en dit valt binnen de normen en kaders die hiervoor gelden heb je geen bouwvergunning nodig. Als het op je eigen grond is kunnen de buren er weinig aan doen. Voor de details verwijs ik naar de links.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat wel belangrijk is voor de verstandhouding dat je rekening houdt met de buren. Dus als je een goede verstandhouding kun houden met de buren door opnieuw te beplanten is dat zeker de moeite waard ( binnen wat je zelf wilt natuurlijk ). Ik zou kijken of daar niet op een of andere manier een compromis te bereiken is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is altijd goed om dit zorgvuldig na te vragen bij de gemeente.
Natuurlijk heb je 50% kans dat ze zeggen dat je gewoon mag bouwen en dat de buren zelf moeten zorgen voor beplanting op eigen erf. Aan de andere kant kunnen ze ook zeggen dat jij ervoor moet zorgen, dus is aan te raden wat de gemeente zegt en dan alles op papier laten zetten, zodat de buren geen tegenspraak kunnen doen als het voor jou gunstig uitpakt. Maar volgens mij mag je gewoon bouwen, het is toch jou erf en niet die van de buren. Als hun er niks aan vinden, moeten ze maar iets verzinnen.(mijn mening) Mijn buren hebben een serre achter en ik zie hun (lelijke) platen ook, maar is voor mij kwestie van er iets tegen aan zetten.