mag je een kraai neerschieten met een luchtbuks ter bescherming van de gewassen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1.8K

Antwoorden (2)

Nee, een kraai is een beschermde vogel.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zonder bron kost je dat een - (die ik dubbel zal goedmaken als je toch gelijk hebt)
http://www.vogelbescherming.nl/vogels_kijken/vogelgids/zoekresultaat/detailpagina/q/vogel/262/tab/Bescherming
Rieneke1
9 jaar geleden
Van mij een plus, want je hebt gelijk.
Als je je gewas wil beschermen moet je eerst een vergunning aanvragen.
ronron1212
9 jaar geleden
jackd hoe maak je die goed nu
ronron1212
9 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/wetgeving/straat-schiet-luchtbuks-kraaien-hierop.308620
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"een kraai is een beschermde vogel."
Dat klopt niet, en kraaienjacht is toegestaan onder voorwaarden:
http://wbesusterengraetheide.nl/schadebestrijding-diersoorten/kraaienjacht-tips/ De enige twijfel zit hem in de luchtbuks
Rieneke1
9 jaar geleden
De kraai is wel degelijk beschermd, en met luchtbuks mag sowieso niet.
Je moet eerst een ontheffing/vergunning aanvragen als je ze wil bejagen.
ronron1212
9 jaar geleden
Beschermingsstatus
De zwarte kraai is een beschermde inheemse diersoort (artikel 4, eerste lid, onder b, FFwet). De zwarte kraai is vermeld in Bijlage 2 van de Bekendmaking lijsten beschermde inheemse diersoorten (artikel 4, vierde lid, FFwet; deze bekendmaking is gepubliceerd in de Staatscourant 2001, 2200). Ook het nest van de zwarte kraai is beschermd (art. 11 FFwet).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ronron1212: dat is geen link, maar een knip en plaksel waar ik de waarde niet van kan inschatten, tevens mogelijk gedateerd.
Ik gok dat mijn 1e link beter up-to-date is.
(zo niet dan zou ik als ik jouw was een e-mailtje naar de vogelbescherming doen dat ze hun website kunnen aanpassen) @Rieneke1: kijk anders even naar de link bij de reacties. Hoewel dat over een huiskraai gaat, is het qua bescherming gelijk.
(een goed schutter kan met een zwaardere luchtbuks headshots "geven". dan is er zelfs minder kans op aanschieten dan met een hagel geweer)
ronron1212
9 jaar geleden
http://www.kad.nl/Soortenregister.htm?a=indiv&id=35
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
even doorlezen en:
"Het is zonder ontheffing toegestaan om hinder- of schadetoebrengende dieren te weren; dit houdt in het treffen van zodanige maatregelen dat zo’n dier wegblijft (voorbeeld: een net over een veldje met aardbeien plaatsen). In het geval het weren geen afdoende resultaat heeft gehad, kan in bepaalde gevallen voor het doden, verjagen, verontrusten, vangen e.d. kan een ontheffing verkregen worden. " Ze zijn dus niet volledig beschermd.
Een huismus is dat bijvoorbeeld wel.
Voor kraaien geldt wat voor bijna alle vogels geldt.
ronron1212
9 jaar geleden
Jackd vergunning nodig dus niet zo maar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn nauwelijks vogels die je zomaar mag afschieten.
Dat maakt ze nog niet beschermd.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ook voor een huismus kan ontheffing aangevraagd worden, al zal dat niet snel gebeuren omdat ze nauwelijks overlast geven.
Maar denk eens aan de dominomnus.
Verder laat ik het hierbij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@viri: Valt wel mee hoor, anders was ik wel doorgegaan op de laatste reactie.
Was ondertussen trouwens meer een definitie kwestie geworden.
Het is op de eerste plaats verboden om een luchtdrukgeweer te bezitten en zeker om er mee te schieten, Dus pas maar op dat de naam en adres niet bekend wordt, want dan kost het heel veel geld, om maar niet te spreken over een strafblad en gevangenisstraf.