Wanneer (in welk seizoen) kan ik het beste de ginkgo biloba verplaatsen?

Ik wil deze verplaatsen van de achtertuin naar de voortuin. Iemand nog tips hoe ik dit het beste kan aanpakken? Het boompje is ongeveer 11 jaar oud en ongeveer 1,60 m hoog.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
14.3K

Het beste antwoord

Een Ginkgo biloba is eigenlijk een conifeer en die kan je nu nog net verplaatsen.
Je schrijft dat hij 1.60m. hoog is, dat is voor 11 jaar erg laag, hij is dus heel slecht gegroeid, dat is wel een voordeel voor verplanten, omdat deze boom na het verplanten er alleen maar op vooruit kan gaan.
Graaf rondom de Ginkgo een geul, ongeveer 50 cm. van af de stam. steek alle wortels door die je in deze geul tegen komt, ga hier net zo lang mee door, totdat de kluit van de boom los komt te staan, haal nu de boom er voorzichtig uit, met zoveel mogelijk wordtes en grond er nog aan, hierna direct verplanten in een ruim gat, de grond diep los gemaakt en gooi een zak potgrond rondom zijn wortels, geef flink water en wacht nu het voorjaar af, kan nog even duren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het verplanten van bomen kan het best gebeuren in het najaar. De boom kan dan in alle rust zich settelen, nieuwe wortels maken en zich herstellen. In het voorjaar heeft hij zowel onder- als bovengronds krachten nodig, dus kost dat meer energie en is de kans groter dat hij sneeft.
Ivana
14 jaar geleden
De meeste bomen en planten zijn te verplaatsen in voor- en najaar Spit een overdreven groot gat, water en mest erbij, dichtgooien en flink aanstampen. Voor de zekerheid zou je ook nog eerst een flinke paal in de grond kunnen zetten om hem bij harde wind een steuntje te geven.
Het kan zijn dat hij eerst dood lijkt te gaan maar als je hem flink nat houdt is de kans dat het lukt groot.
Zitten er giga wortels aan en dat is niet ondenkbaar dan zou je het ook kunnen laten doen, om de wortels te ontzien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie het niet staan in de pagina van de link, maar het staat wel op de google pagina, van de link, dat de ginkgo, zich makkelijk laat verplanten.
In deze link staat ook dat het een super sterke boom is.

http://www.tuinadvies.be/ginkgo_biloba_notenboom.htm