Kakiboom heeft zwarte vruchten, is dat normaal?

Wij hebben vorig jaar een kakiboom gekocht bij pelckmans van essential. De boom heeft goed in bloei gestaan en er kwamen groene vruchtjes aan maar inmiddels zijn deze helemaal zwart geworden. De vruchtjes groeien wel maar lijken meer op bessen. Is het normaal dat de kaki vruchten zwart worden?? Op internet kan ik er niets over vinden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Op http://www.houtwal.be/vakartikels/warmteminnend_fruit/diospyros_kaki.htm staat dat voor een goede productie (grotere vruchten) kruisbestuiving van een ander ras nuttig is. De meeste kakirassen geven ook parthenocarpe vruchten, zodat alleen planten ook mogelijk is. Deze vruchten bevatten dan geen zaden.
Indien er vruchten zijn zonder bestuiving (parthenocarp), dan is de vruchtrui in augustus opvallend groot. Ook later is er regelmatig nog vruchtval. En de zaden in een kaki scheiden een stof af die de tannines afbreekt. De parthenocarpe vruchten zijn en blijven dus wrang, en zijn daarom niet eetbaar.
Is er wél een kruisbestuiving geweest, dan nog kunnen de vruchten in ons klimaat nooit genoeg rijpen om echt heel zoet te worden.

Jullie kakiboom heeft dus niet de functie om te zorgen voor eetbare vruchten. De kleur van de besvruchten kan variëren van licht oranje tot donkerrood en zelfs in een enkel geval pikzwart. Als ze ook uivormig zijn dan is het normaal, want dan heb je een Kuro Gaki. Dat is de enige variëteit met pikzwarte vruchten (maar wel oranje vruchtvlees).
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste amadea, super bedankt! Raar dat ze dat niet vermeld hebben op het kaartje bij de boom, staan mooie oranje kaki's op ;-p. Maar nu weet ik eindelijk wat het is!! Zal je die vruchten wel kunnen eten?? En wanneer zijn ze dan rijp :-s