Hoe verdelg je een nest rode bosmieren in je tuin?

Ik heb vorige week deze vraag gesteld:
http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/tuin/haal-enorm-hoog-gras-onkruid.516998

Mijn vriendin is met het gras bezig gegaan met een heggeschaar. En toen kwam ze een groot nest rode bosmieren tegen.
Dat nest moet eruit, er gaan ook kinderen spelen.
Hoe doe je dat?

9 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Het beste antwoord

Ik ben niet van het gif in de tuin,
dus ook geen chloor (bleekmiddel) en andere dingen.

Als je het nest kan vinden, dan zou ik het uitgraven en steeds met een brander (grote onkruidbrander of dakbrander) over het zand met mieren/eitjes gaan.
Zo krijg je als het goed is ook de koningin te pakken.

Of dit dierenmishandeling is?
Op laten leven na is dit misschien wel de vriendelijkste manier,
een grote brander zorgt voor een zeer snelle dood.
o.a. kokend water is minder snel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Een grote brander zorgt voor een snelle dood van die mieren die je direct raakt. Er zullen altijd mieren net wat dieper zitten. Zij worden flink verhit, zodanig dat ze half zullen verbranden en/of zwaar gehandicapt zullen raken. Hetzelfde wrede lot treft mieren die je om een andere reden net niet goed raakt. Maar datzelfde geldt natuurlijk voor kokend water.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou over het uitgegraven zand gaan met de brander.
Beetje uitstrooien en je pakt alle mieren.
Je kan trouwens ook opzoek naar de koningin, als je die vindt en het is een soort met 1 koningin en er zit er niet een in een ei o.i.d. dan ben je ook klaar.
Geen idee of mieren zonder koningin een psychologisch trauma oplopen. ;-) ps. hier in de tuin mogen ze blijven leven zolang ze buiten blijven en geen mierenhoopjes in het gras maken, want dan wordt een deel opgezogen in de grasmaaier.

Andere antwoorden (1)

Weet je zeker dat het rode bosmieren zijn? Die zijn volgens mij beschermd. ze maken echt een heuvel als nest. Rode steekmieren komen ook vaak voor in tuinen, die hebben nesten onder de grond en mag je wel verdelgen. De laatste soort is iets groter dan de gewone mier, maar niet zo groot als rode bosmieren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
klopt, in de tuin zie je vaak die kleine rode miertjes. Bosmieren zijn best heel groot