Wie weet welke aantasting dit is in een moerbei ?

Jonge bladeren zijn gedraaid en opgekruld. Bladgroen ontbreekt deels en groei lokt achter. Geen luis, rups of andere insect te vinden. Binnenkant van de tak ziet er ook normaal uit. Wat kan het zijn. Blauwe. Regen (wisteria) die er naast staat vertoont ook vergelijkbare kuren. Wat zou het kunnen zijn ?

Toegevoegd na 2 minuten:
Groei blijft achter moet dit zijn

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Antwoorden (1)

Het is duidelijk een schimmelwoekering in het blad. ( meeldauw)
Dit soort zaken hebben met het weer te maken, maar mogelijk ook door het zeer vreemde voorjaar.
Veel struiken en bomen zijn te vroeg uit gelopen en hebben geen enkele remming gehad door koud weer.
Mogelijk heeft dat invloed op de weerstand van de boom, er gebeuren meer vreemde dingen momenteel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wisteria kan ook meeldauw krijgen, vooral na een wat langere periode met droog weer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Meeldouw is het duidelijk niet. Dan is het witte laagje (meeldouw) in meer of mindere maten altijd wel aanwezig en dat is hier niet het geval.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Meeldauw bestaat in heel veel soorten en kan soms een woekering van het blad veroorzaken.
Ook is er echte meeldauw en valse meeldauw.
Maar mogelijk is het een andere schimmelsoort.
Vreemd zijn ook die puntjes aan de bladeren
Z512099
9 jaar geleden
Zou het misschien een virus kunnen zijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
een virus heb je niet zo maar, een schimmelinfectie wel.
Verder lijkt de aantasting heel sterk op een schimmelwoekering binnen in het blad, incl. de misvormingen.