Waar halen plantenwortels de energie vandaan om naar beneden te groeien?

Wortels van een plant groeien van boven naar beneden. Ze staan niet in kontakt met zonlicht. De sapstroom is van beneden naar boven. Waar halen de wortels de energie vandaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Het beste antwoord

De plant haalt bouwstoffen en energie uit licht en lucht in met name in de bladeren. Dat wordt vastgelegd in suikers. Nu nog het probleem om de suikers naar de wortels te vervoeren. Dat gebeurt doordat een deel van de suikers energie levert om de rest van de suikers door het celmembraan heen te transporteren. Het water in de bladeren volgt, waardoor een overdruk ontstaat, ook wel osmotische druk genoemd. Door de overdruk bovenin komt er een stroming van bovenin naar de wortels op gang, de wortels nemen weer actief suikers op waardoor er onderin het floeem een onderdruk ontstaat De wortels groeien voornamelijk in de lengte in de zogenaamde meristemen, actief delende klompjes cellen, die ook hun energie uit het floeem halen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je moet hierbij het onderscheid maken tussen het floëem en het xyleem.
Het xyleem heeft, zoals jij al zegt, een stroom van water en nutriënten van de wortels naar boven.
Het xyleem daarentegen heeft een stroom van 'sap', met daarin suikers naar de niet-fotosynthetische delen van de plant.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het plaatje is van een dicotyl. In een monocotyle plant is er geen scheiding van het floëem en het xyleem.