Waarom schrapen mussen met hun snavel langs de schutting?

Ze gaan op de schutting zitten en schrapen met hun snavel erlangs. Je hoort dan een tikkend geluid. Komen zo kleine beestje tevoorschijn of geven ze elkaar soms tekens??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
8.5K
Rieneke1
9 jaar geleden
Volgens mij maken ze zo gewoon hun snavel schoon, niet alleen mussen doen dat.

Het beste antwoord

Diverse vogels (niet alleen mussen) eten van alles: bessen, wormen, insecten, noem maar op. Daarbij kunnen resten aan de buitenkant van hun snavel blijven zitten.

Vogels zoeken dan een voorwerp waar ze hun snavel aan kunnen schoonvegen. Met een dun takje of een blad lukt dat niet, dat geeft teveel mee. Met de bovenkant van een schutting of (bij mij thuis) met de rand van de dakgoot lukt het prima.

Ze vegen dus gewoon hun snavel schoon om de resten van hun laatste maaltijd kwijt te raken.

Cryofiel
9 jaar geleden
Castle
9 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leuke vraag, maar het ook zijn dat bij merels of ook andere vogels dat doen bij slakken uit hen huisje te krijgen.