Hoe kweek je een zonnebloem?

Mijn broertje heeft in een klein potje wat zaadjes gedaan, en nu is er een kleine kiem. Maar het potje is vrij klein, wanneer kan ik het in de tuin zetten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
15.7K

Het beste antwoord

Ik zou de zaadjes nog een keer per stuk in een grotere pot doen en binnen nog even laten doorgroeien.
Mag ieder soort bakje zijn hoor.
Zonnebloemen zijn vrij makkelijk, maar hebben wel veel ruimte nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Je kunt ze ook nu buiten planten maar het kan s´nachts nog eventueel vriezen dus is het verstandiger om het half mei te doen naar ijsheiligen.
Als ze nu te groot zijn voor de pot moet je ze overpotten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de eerste paar blaadjes goed kan zien...Zet de bloem daarna op zonnige plek in de tuin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je zonnebloem kan vanaf half mei de tuin in, maar laat 'm eerst even een paar dagen wennen door hem voor de nacht weer binnen te halen.
hou het potje tot die tijd in de gaten: als het kluitje helemaal doorworteld is moet je hem misschien eerst nog in een groter potje zetten.
als je een potje hebt met een gaatje aan de onderkant, zie je vanzelf wanneer de wortels er doorheen komen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Als er meerdere zaadjes in één potje zitten, zul je de plantjes moeten verdelen en elk een ander potje geven of alles wat nog opkomt moeten verwijderen als je slechts één bloem wilt laten doorgroeien.
Zet ze voorlopig nog maar op de vensterbank en laat ze daar zoveel mogelijk van de zon genieten.
Zodra er geen kans meer is op nachtvorst kun je ze buitenzetten en ze mogen pas in de volle grond gezet worden vanaf half mei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zonnebloem is een plant die weinig eisen stelt aan de grond, maar wel graag op een zonnige plaats staat. In de tuin is hij heel gemakkelijk op te kweken.

Je kunt de zonnebloemen nog even binnen laten staan, maar als je ze te lang laat staan, worden ze te snel hoog, krijgen een dunne steel en zijn dan als je ze buiten plant erg kwetsbaar voor de wind en kunnen dan snel breken.

Het uitplanten kun je doen als de wortels de potten beginnen te vullen en het liefst bij zacht en windstil weer. Plant ze in de tuin dan weer op dezelfde diepte als dat ze in de pot stonden. Bij te diep planten kunnen de stengels gaan rotten.

Voor meer informatie: zie bron.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als je de kleine plantjes in de grond stopt, kun je de wortels van de diverse plantjes voorzichtig loshalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kan ze in de tuin zetten na dat de vorst periode, en dat is ongeveer, begin april of er geen vorst meer word voorspeld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonnebloemen zijn makkelijk te kweken. Als je ze nu wildt zaaien doe dan een zaadje per pot met een doorsnede van ten minste 10cm. Zet ze op een lichte en warme plaats.
Nadat de zaadjes zijn ontkiemt en zijn uitgeschoten plaats je
potjes met de plantjes op een koelere plaats. Dit om de groei
te beperken en de planten wat steviger en compacter worden
en niet uitgroeien tot lange dunne stengels. Half Mei in de volle
grond uizetten op een zonnige plaats.
PS. vanaf Mei kun je de zaadjes ook meteen buiten in de volle
grond zaaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk heb je ze te vroeg gezaaid, iedereen kan hier wel zeggen dat ze pas na half mei naar buiten mogen en dat is juist, maar half mei is nog 7 weken!!!
Deze plantjes nog 7 weken binnen laten staan wordt natuurlijk helemaal niets, er is binnen bijna altijd te weinig licht om stevige planten te kunnen kweken, wel is het warm Genoeg en zullen ze best wel goed groeien.
maar door te weinig licht gaan de planten rekken en worden te dun, te slap en zullen ook nog wel luis krijgen.
Zet ze nu een een flinke pot en zet ze zo veel mogelijk buiten, dat remt de groei af, zeker als het volgende week weer kouder wordt.
Pas verplanten bij minstens 4 blaadjes.
Ze mogen natuurlijk nooit bevriezen, dus dan weer naar binnen, er is ook nog een kans dat ze buiten door het zonlicht verbranden, zeker als ze binnen te donker staan.
Zet ze daarom de eerste dagen buiten niet in de zon.
Daarna zo veel mogelijk, ze heten immers niet voor niet zonnebloem!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan ze nu nog in een plastic beketje met een gaatje in de bodem en iets porgrond planten. Niet te nat houden, zodat de boel niet gaat beschimmelen en dat de worteltjes zich goed gaan ontwikkelen.
Beter is het om het over een paar weken nog eens te doen.