Wat is dit voor plant?

Laatst zag ik deze plant in de berm bij een parkeerplaats in noord Friesland. Ook alleen maar bij die parkeerplaats.
Het is volgens mij een knolsoort, maar kan niet achterhalen wat het is.
De bloem bestaat nu nog uit allemaal knopjes, dit worden nog allemaal bloemetjes. De bloeiwijze lijkt op een sier ui.
Een deel van de stengel loopt aan de onderkant breder uit.
Weet iemand wat dit is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi tbs of ak,
Kun je ook een foto maken van de bovenkant dus van de bloemetjes en van de hele plant? En wat zijn de afmetingen hoogte breedte diepte?
Waarschijnlijk is dit een doorgeschoten winter bol die mensen bv weggegooid of verloren hebben. Die worden dan heel lang en dun met knopjes bovenin. Helaas kan ik je geen foto sturen maar die heb ik hier ook in potten en bloem bakken staan. Die komt in het voorjaar wel weer uit hoor. Succes! Mvg gerda. Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt m ook even meenemen naar een Bloemen en planten zaak of bv intratuin europatuin of een bollenkweker die weten vast de naam van de bol wel. Ik zou m in ieder geval niet opeten!

Antwoorden (1)

Zo te lezen denk ik dat je een ui hebt zien bloeien.
In de winter brengen boeren slechte uien en grond, rommel er van enz. weer terug naar het land.
Mogelijk is er wat in de berm terecht gekomen.
Een bloeiende ui heeft inderdaad een breed uitlopende voet- stengel.