Weet iemand op wat voor grond appelbomen moeten groeien en of ze veel water nodig hebben?

Dit i.v.m. een schoolexamen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
6.7K

Antwoorden (5)

Je hebt je appelboom bij de kweker gekocht en wil je boom gaan planten. Nu komt het erop aan het juiste plekje te vinden, de grond goed voor te bereiden en hem de juiste verzorging te geven.

Eens je je boom bij de kweker gekocht hebt wacht je best niet te lang om hem te planten – een tweetal dagen maximum – om te vermijden dat de wortels uitdrogen. Bedek ze altijd met een laagje aarde om dit te voorkomen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kijk op de onderstaande links daar kun je allerlei informatie vinden over fruitbomen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezien het feit dat de Betuwe de fruittuin van Nederland is, lijkt de grondsoort die daar ligt de goede grondsoort te zijn.
Het betreft hier voornamelijk zanderige grond.

Wat verder zoeken vond ik dit als aanvulling:
De grond mag niet te droog of te nat zijn. Kijk dus eens naar de structuur of de grond. Als er plassen blijven staan of als de grond juist kurkdroog is dan zal de boom het niet goed doen.

http://blog.fruitbomen.net/help-mijn-appelboom-geeft-geen-appels/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het stiekem toch een aardrijkskundevraag is, is het antwoord: op de oeverwallen in het rivierengebied. Deze bestaan uit voornamelijk zand.
Een rijkelijk behangen appelboom heeft in het hoogseizoen zo'n 200 liter water per dag nodig. Dat is best veel! Maar daarbij wordt volgens mij uitgegaan van zo'n mooie ouderwetse hoogstam-appelboom, terwijl we in de hedendaagse tuinbouw kleine laagstamboompjes gebruiken. Ik ga er van uit dat die veel minder water nodig hebben, maar er staan er ook veel meer van per hectare.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een appelboom stelt niet zoveel eisen aan de grondsoort .
Als de grond maar niet te zuur en te nat is. Wel staat hij het
liefst op een zonnig en beschut plekje. Hier voeld hij zich goed
en is de oogst meestal het beste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
malus groeit het best op licht kalkhoudende open gronden een iets lemig of kleihoudende grond is ook geen bezwaar.
De waterbehoefte is middelmatig tot groot afhankelijk van het type boom een hoogstam vraagt veel meer water dan een spil. Dit vooral door de grote verschillen in totaal bladoppervlakte .