Bij oplevering van mijn nieuwbouwhuis wordt een heg geplant in het midden van mijn tuin. Kan mij verplicht worden deze te laten staan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
2.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een heg planten midden in je tuin? Weet je zeker dat het om een tuin gaat en niet om een begraafplaats? ::))

Het beste antwoord

Dat kan alleen als het plaatsen van de heg en het verbod deze te verwijderen in het contract staat, of wanneer het onderdeel is van het besluit van de 'schoonheidscommisie' van de gemeente; lees: onderdeel van de vergunning is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het staat niet in het contract of op de vergunning. Wel staat het op de bouwtekening en de daarbij horende technische omschrijving. Hierin staat dat de heg geplant wordt, en dat ik die dien te onderhouden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
De tekening is onderdeel van de vergunning. Het is immers de basis waarop de vergunning verleend wordt. Dus ja, via die weg ben je daar aan gehouden. Het staat je natuurlijk vrij met de gemeente in contact te treden en toestemming te vragen de heg alsnog te verwijderen, of in het geheel niet te laten planten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel voor de info.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan hem natuurlijk heel makkelijk dood laten gaan.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Helaas, dat gaat niet werken i.v.m. het "en te onderhouden" deel.
Een dode haag dient dan op eigen kosten vervangen te worden.

Andere antwoorden (1)

Vaak staat het omschreven in het koopcontract. Wij hebben destijds hetzelfde gehad bij onze nieuwbouwwoning. Daar was een elzenhaag als erfafscheiding gepland van 4 meter breed. Los van het feit dat die niet of nauwelijks te onderhouden was, kwam hij op een plaats maar 1 meter van de schuifpui te staan. Wij hebben met alle nieuwe bewoners bij de gemeente een plan ingediend voor een andere type groene erfafscheiding. Uiteindelijk hebben wij daar toestemming voor gekregen. Overigens staan dergelijke hagen wel ingetekend in lengte en breedte, maar wordt geen hoogte aangegeven. Mocht je de haag moeten handhaven dan kan je wellicht zelf de hoogte bepalen en daardoor een element van groen creëren in je tuin.