Als je een brandnetel geplukt hebt, krijg je dan ook irritatie?

Als je aan een brandnetel komt, krijg je irritatie aan de huid. Maar krijg je dit ook als je hem plukt en dan even later de brandnetel weer tegen je huid drukt? Krijg je dan door een geplukte brandnetel ook jeuk en pijn? of is het dan dood en doet niks meer?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
3.7K

Antwoorden (2)

De jeuk komt door de haartjes op het blad, op de foto ook te zien.
Die komen in je huid als een soort mini naaldjes en dat geeft jeuk.
Ook al is de brandnetel geplukt, de haartjes zitten er nog steeds op en je kunt nog steeds jeuk krijgen van de bladeren aanraken.
9 jaar geleden
Als je goed kijkt naar de brandhaartjes op een brandnetel dan zie je dat die naar boven wijzen. Als je een brandnetel wil plukken doe je er verstandig aan van onderaf vast te pakken en los te laten met de richting van die haartjes mee. Op die manier heb je geen last van een brandnetel. Daarnaast zitten de haartjes alleen op de stengel en de onderzijde van het blad dus je kunt ook het blad omvouwen en zo als bescherming gebruiken bij het plukken.

Wil je de kans niet lopen dan dus handschoenen aan.

Overigens moet je wel opletten dat je echt brandnetels plukt, je hebt ook dovenetels. Die lijken op brandnetels alleen heb je geen irritatie als je ze plukt. Ook de dovenetel is eetbaar al is de smaak anders dan de brandnetel. De dovenetel is het makkelijkste te herkennen aan het feit dat die gekleurde bloemen heeft (meestal wit/roze/paars) terwijl de brandnetel een soort groene trosjes heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Je verhaal gaat alleen op voor de grote brandnetel (die op de afbeelding).
De kleine brandnetel heeft tien keer zoveel brandharen, en over de hele plant. Ook boven op de blaadjes. En veel gemenere.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op de juiste manier vastpakken dan dus (of handschoenen aan). Dank je voor de aanvulling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus