Wat is de snelst groeiende bamboosoort en waar kan ik deze kopen?

Beste mensen,

Ik ben op zoek naar de snelst groeiende bamboesoort.

Hier heb ik een video gevonden van een bamboe die 1 meter per dag groeit:
https://www.youtube.com/watch?v=-aARFhjJ7EA

Ik ben hier erg door gefascineerd en zou deze graag ergens te pakken krijgen.

Ik zie hier praktische mogelijkheden voor, heeft iemand een site of een link, waar ik dit zou kunnen bestellen?

Alle antwoord(st)ers alvast zeer hartelijk dank!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
3.4K

Antwoorden (1)

Weet niet waar je woont.
In ons land kan je alleen een keuzen maken uit de winterharde soorten.
Dat zijn er meer dan honderd!!
Dan is van belang welke grondsoort je hebt, droog of juist vochtige grond, woon je aan de kust, of juist in het oosten van het land. enz.
De laatste jaren komen er nog steeds nieuwe soorten bij, waar ook nog eens weinig ervaring mee is wat betreft de snelst groeiende soort.
Een bamboe maakt iedere jaar, vanaf ongeveer nu, nieuwe scheuten uit de grond.
Deze nieuwe scheuten groeien in een zomer tot de max. lengte/ hoogte.
Ze worden het jaar er na dus nooit langer.
Zo zal een pas geplante bamboe het eerste jaar maar 1.5 m hoog worden, het jaar er na, 1.75, weer een jaar later 2 m. enz. tot uiteindelijk de plant aan zijn max. hoogte is gekomen.
Als een bamboe een jaar of 6 a 10 vast staat, is hij pas op zijn maximale hoogte.
Maar als het weer daarna gunstiger wordt, b.v. meer regen, dan kunnen ze alsnog iets hoger worden.
Zelf heb ik hier de zwarte bamboe staan, zijn nieuwe scheuten groeien momenteel 1 m per week, tot ze ongeveer over een paar weken 5 a 6 m hoog zijn, daarna komt er blad aan en stop de lengte groei.
Ik heb ook een ander soort die er al 10 jaar staat, maar die wordt nog steeds ieder jaar hoger!
Een soort die ik niet zelf hier heb, is de Phyllostachys aureosulcata 'Spectabilis' zijn laatste naam zegt al genoeg, hij kan tot 8 m hoog worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik woon ook in Zeeland, in Dreischor.
Veel bamboe soorten waaien hier bruin.
Maar de zwarte bamboe doet het geweldig goed, blijft mooi wintergroen.