ik heb een klimroos, waaruit ook een stengel van een ander soort roos groeit (lijkt op duinroos) hoe kan dit en is dat erg?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (1)

Rozen worden vaak geënt op een wilde onderstam van een sterk soort, vaak wilde, roos. Soms gaat die een scheut maken van onder het occulatiepunt (de scheiding tussen de onderstam en je klimroos).
Dat is op zich niet erg, maar je moet wel een keus maken, allebei gaat 'm niet worden.
Wil je dus een mooie klimroos behouden, dan zal je de wilde scheut moeten verwijderen. Zo pakken de meeste mensen het aan.
Ik heb eens gekozen voor de wilde roos, het was een liefje met simpele bloemetjes die ik erg leuk vond, en ik heb de orginele roos verwijderd.
Succes met je keus!
Rieneke1
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Daar ben ik niet helemaal zeker van, maar volgens mij trekt de wilde loot dan idd teveel voedingsstoffen weg van de klimroos.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb eens de wilde loot laten groeien, en die gaf helemaal geen bloemen. alleen een heleboel takken met stekeltjes.
Inderdaad haalt de sterkere wilde roos alle voedingsstoffen weg zodat de klimroos dood gaat.
De wilde scheut kan je trouwens beter er af scheuren (met een hieltje) dan knippen, want van knippen gaat ie zich juist vertakken.