Hoe kan ik betonnen palen verwijderen zonder ze evt helemaal uit de grond te halen als ik liever geen bandenzaag gebruik?

Ik heb in mijn tuin 5 betonnen palen staan van een vroegere tuinafscheiding. Aan de onderkant van deze palen zitten grote blokken beton ter versteviging. Nu willen we samen met de buren een nieuwe schutting plaatsen en deze lelijke betonnen palen verwijderen.

De betonnenpalen volledig uit de grond halen is geen optie omdat onze nieuw gelegede terras tegels er dan helemaal uit moeten. Ik zou de palen graag verwijderen en wellicht het blok onder de grond laten zitten.

Nu hebben mensen mij aanbevolen om een bandenzaag te gebruiken. Ik heb zelf nooit met zo'n machine gewerkt en zoek daarom liever naar een alternatief. Iemand een goed idee? Alvast dank.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
26.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die blokken beton in de grond zouden wel eens flink in de weg kunnen gaan zitten bij het plaatsen van de nieuwe schutting.
Gelukkig is dat soort beton meestal redelijk zacht en goed in stukjes te hakken met een breekhamer.

Antwoorden (2)

Met een grote moker of voorhamer.

Een oude betonnen paal sla je zo kapot.
er zal wat bewapening inzitten, dat is oud en na een paar keer heen en weer bewegen knapt het waarschijnlijk af. Anders een kleine haakse slijptol of een ijzerzaag erbij pakken.

Een bandenzaag kan, maar zelfs al zou ik er een hebben liggen, zou ik nog steeds een voorkamer pakken.
Veel veiliger en je hebt vast niet de ruimte om diep genoeg te kunnen slijpen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Met een breekhamer of sloophamer kan je makkelijker in de kleine ruimte werken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad. Goed antwoord. Pak een voorhamer en sla die palen kapot. Met een haakse slijper of betonschaar kun je eventuele wapening verwijderen (al betwijfel ik dat die aanwezig is). Eventueel bij de bouwmarkt langs om advies te vragen en gereedschap te huren als je die zelf niet hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vorig jaar er ergens een paar weggehaald,
daar zaten dunne stroken wapening in.
Stelde niet veel voor, maar zat wel in de weg.
Als je de betonnen paal zo diep mogelijk rondom vrij spit en je vult het gat met water en vervolgens gebruik je een zware kabel of touw, dan kun je met een stevige ijzeren pijp een domme kracht maken. De strop leg je om de betonnen paal en om de ijzeren pijp maak je een strop. Het uiteinde van de pijp laat je rusten op enkele betonnen tegels en met het andere uiteinde van de pijp zou je dan met enkele mensen de betonnen paal uit de grond kunnen lichten. Succes