Het was tijd om groenten plantjes buiten te gaan planten maar ze hangen nu slap weet iemand waardoor het komt?

De groenten (komkommer, tomaat en radijs enz) zijn groot genoeg om buiten geplant te worden dus heb ik dat gedaan. Maar ze hangen nu slap en de bladeren ook maar ik heb ze wel wat water gegeven weet iemand waardoor het komt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
8.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb ze net een uur geleden geplant... Ohh Dank u wel :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben nu - met het oog op mijn eigen moestuintje - wel benieuwd of de antwoorden ook klopten en of ze er nu weer fris bij staan.

Antwoorden (4)

hoelang geleden heb je ze geplant?
Het duurt wel een paar dagen hoor voor ze aan hun nieuwe plek gewend zijn. De plantjes hebben nu al hun energie en voedsel nodig om zich in de grond vast te zetten, dus dan schieten de bladeren er even over. Water blijven geven (niet verdrinken want dat is ook niet goed) en afwachten. Het komt vast goed
10 jaar geleden
Je kan ze, zeker niet met deze zon, zomaar buiten zetten, die overgang is veel te groot.
Je moet ze eerst lekker vochtig in de schaduw zetten, en voor de nacht naar binnen halen. Pas na enkele dagen kan je ze wat zonniger buiten laten staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja ik heb
ze in de schaduw geplant...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar nu komt er wel zon
Ga je binnen voor zaaien, dat moet je de jonge plantjes met minstens 4 blaadjes eerst verspenen in een pot met goede potgrond.
Dus nooit plantjes over zetten met maar twee blaadjes, die hebben nog bijna geen wortels.
Na het verspenen, gaan de planten een sterker wortelgestel maken en meer blaadjes vormen, dus weer groeien.
Enkele weken later, zet je deze planten met pot en al buiten, uit de wind en uit de zon!
Na een dag of 10 kunnen deze planten heel voorzichtig uit de pot gehaald worden en op een plaats in de zon geplant.

Binnen is de verdamping van de gezaaide planten ,aanzienlijk minder dan buiten.
Plantjes die van binnen naar buiten komen, verdampen buiten aanzienlijk meer water, doordat de blaadjes nog zijn aangepast om binnen te groeien en niet buiten, dus gaan ze slap hangen, vaak komt dat wel weer goed, maar ook gaan ze vaak alsnog dood, vooral als ze ook nog in de zon staan en dat zal bij jou ook wel zo zijn, want komkommers en tomaten moeten in de zon groeien.
Radijs kan je niet over zetten, die moet je ter plaatse zaaien.
Vaak is het makkelijker om direct in potjes te zaaien, dan hoef je ze niet te verspenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi Eddlijst Ze hebben allemaal het vierde blad al gekregen maar dat was een oude foto
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja dat kon ik niet weten.
Maar daarna had je ze beter eerst kunnen verspenen in een pot, binnen laten staan en pas als ze weer aan de groei waren naar buiten, uit de zon, zie verder mijn antwoord.
WATER !!!!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Peterjan Ik had ze genoeg water gegeven maar ook niet te veel -_-