Mijn vogelhuisje wil maar niet bewoont raken. Waar moet ik op letten, om het huisje aantrekkelijk te maken?

Hij hangt er nu al 3 jaar, op een plek, waar geen kat bij kan. Het lijkt de ideale plek, maar vogels weten het huisje niet te vinden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
4.7K

Antwoorden (1)

Dat ligt aan vanalles: woon je in een omgeving met veel vogels? Is de opening van het huisje groot genoeg voor de vogels die je er graag in wilt hebben? (of misschien te groot, waardoor ze bang zijn voor vogels die hun eitjes opeten?)
Hoe dicht staat het huisje bij jouw huis? Te dichtbij zal zorgen dat er teveel activiteit is bij het huisje, hierdoor zal er geen vogeltje in willen wonen.
Vogels willen ook niet in een huisje op een plek waar teveel mensen langs lopen: misschien is het huisje wel achterin je tuin, maar zo dicht bij de schuttingdeur of straat dat hij dat voelt als een bedreiging (omdat je er langs loopt?)

Een andere mogelijkheid is dat het huisje te open en bloot hangt, een beetje verscholen trekt vogels wel aan. Of dat er in de omgeving te weinig voedsel te vinden is. Ik weet niet hoe je woont, maar als jij een betegelde tuin hebt en al je buren ook zal de vogel liever voor een huisje in de buurt van wat grond (met wormen en kevertjes) en bomen (met beestjes) gaan.

Mocht je niet genoeg vogels in de tuin hebben kan je ze een beetje bijvoeren in de winter, dan zullen ze ook in de zomer vaker terug komen omdat ze jouw tuin herkennen als een voedselrijke plek.

Toegevoegd na 5 minuten:
Opening kan je het beste naar het noord-oosten hebben hangen, maar het huisje mag niet in de felle zon of harde wind hangen. De aanvliegroute moet vrij zijn. De houtdikte van het kastje moet minimaal anderhalve centimeter zijn. Anders wordt het binnen te koud of te warm. Het huisje moet neutrale kleuren hebben, en op ongeveer 1,5 tot 3 meter hoogte hangen, dit hangt af van de hoeveelheid verstoring in je tuin (katten, honden, andere dieren).

Hoewel ik zei dat je je huisje wat beschut mag ophangen (dan kunnen de vogels voor hun huisje de jongen leren vliegen enzo, mogen er geen takken te dicht voor de opening hangen.
Je moet geen nestmateriaal in het huisje stoppen en na het broeden het huisje schoonmaken (liefst met kokend water).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Ik doe altijd vochtig mos op de bodem van het nestkastje nadat ik het gereinigd heb. Ieder jaar wordt het weer bewoond door koolmeesjes.
Ingang op het Oosten, Hangt onder het balcon van de eerste verdieping.
Plus voor Lima.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Mijn ouders hebben 10 vogelhuisjes aan de gevel hangen boven de achterdeur. 5 zijn er bewoond op moment waarvan 1 door een mus, de rest door mezen. En bij een ander heeft een duif zijn nest BOVENOP een huisje gemaakt. En in de boom achterin de tuin zit een merel op het nest. En dat terwijl de achtertuin best veel gebruikt word en de achterdeur ook. Toch komen de vogels ieder jaar weer terug.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok, ja, dat kan ook...
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Best apart die natuur van ons :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt. Maar ik geloof dat mijn antwoord meestal wel opgaat. Jij hebt wellicht heel rustige ouders, HeerVoldemort ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als vogels eenmaal gemerkt hebben dat die mensen niet storen, vinden ze het prima. Heb zelf op een terras gezeten bij vrienden, waar de meesjes over de tafel tussen de mensen door vlogen om de kinders in het nestkastje te voeren. p.s. die nestkastjes van Xenos enzo zijn volkomen ongeschikt voor bewoning. En een stokje voor het gat trekt alleen maar nestrovers zoals eksters aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat klopt Pokemon. Bedankt voor de aanvulling.
Tegelijk speelt het natuurlijk wel mee dat vogels er wat langer over kunnen doen om ergens een nestje te bouwen als het er drukker is.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Wahaha ja dat klopt wel. Die zitten lekker in de tuin met een kopje koffie en een krantje en praten wat. Geen grote feesten en dergelijke.