Waarom bevat het gras bij mijn buren madeliefjes en dat van mij niet?

De grasmatten liggen dicht bij elkaar, worden door een heg gescheiden. Sommige mensen bestrijden de leuke bloempjes in hun grasmat, dus blijkbaar kunnen ze zomaar opkomen. Ze zijn zaaddragend, dus er zou zaad kunnen overwaaien, toch?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
9.6K

Het beste antwoord

Het heeft alles te maken met het onderhoud van het gazon.
Als er totaal niet wordt gemest en de grond is erg vast en compact, dan komen de madeliefjes van zelf.
Als het zo ver is gekomen, dan zal het gras slecht tot matig groeien.
Ook wordt het gras steeds dunner en vallen er open plekken.
Juist op deze open plekken krijg je vaak weegbree, paardenbloem en madeliefjes.

Mogelijk is jouw gazon minder oud, is de grond anders, of mest je wel je gazon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke, Eddijst, dus eigenlijk moet ik blij zijn met mijn madeliefloze gazonnetje..!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nou ja, dat weet ik nog niet, madeliefjes zijn wel heel erg leuk, vooral in het prille voorjaar zijn ze een van de eerste die gaan bloeien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, Eddijst. Ik zag gisteren ineens dat de buren wel van die gezellige bloempjes hebben. Aangezien ik dat ook wel zou willen, vroeg ik mij af hoe het kon dat wij ze niet hebben. Maar je antwoord is helder. Ons gazon is nu een jaar oud en dat van de buren vele jaren ouder (het is overigens wel dichtbegroeid). Maar ik wacht geduldig wat jaren af en anders koop ik madeliefjeszaad. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
vraag een plukje aan de buren, maak een stukje grond grasvrij, plant het plantje, en maai er om heen zolang hij bloeit, dan zaait hij zich vanzelf uit. Heb ik ook gedaan, en best wel snel resultaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor de tip, Pokemon!

Andere antwoorden (1)

Er kan van vele soorten planten zaad overwaaien naar jouw tuin. Dat de buren madeliefjes in hun tuin hebben en jij niet kan o.a. ook komen door de voorbereidingen van het gazon (gezaaid of zoden gelegd en indien gezaaid de zuiverheid van het zaad), de bemesting en het onderhoud.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus jij zegt dat het verschil tussen wel of geen madeliefjes ligt aan het gegeven of je je gazon bemest?