We hebben luis op de buxus, het sneeuwt er af, kan ik groene zeep en spiritus gebruiken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
7.4K

Antwoorden (2)

Ja dat kan, maar bedenk wel dat het symptoombestrijding is.
Als je buxus zo door luis is aangetast, dan is de plant niet in orde: hij staat op de verkeerde plek, en/ of de verzorging is niet juist.
Als je daar niets aan doet, zijn de luizen in no time weer terug.

Toegevoegd na 25 minuten:
http://www.seniorennet.be/Magazine/artikel/23/de-tuindokter-het-is-tijd-om-je-buxus-te-verwennen
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.tuinadvies.nl/struik_buxus_ziektes.htm ik gebruik op 1 liter kokend water ongeveer een eetlepel zware shag.
Afkoelen en spuiten maar. Vroeg in het voorjaar beginnen is het beste.
Je kunt ook brandnetels in een emmer water een paar dagen laten staan en het aftreksel gebruiken. Stinkt wel enorm.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik vergat de Plus.
ik spuit met een Gardena Comfort plantenspuit, maar zijn ook andere zeer goede merken. Wel zorgen dat je met de wind mee spuit.
Rieneke1
10 jaar geleden
Bedankt Joan!
Nicotinewater gebruik ik ook, tegen witte vlieg is het heel effectief.
Omdat je zegt, het sneeuwt er van af, lijkt het me dat er geen luis maar witte vlieg in je buxus zit.
Deze is erg lastig te bestrijden.
De buxus voldoende water en mest geven en een aantal keren per dag flink nat spuiten met leidingwater, lost meestal dit probleem wel op.
Mocht het toch luis zijn, dan ook de zelfde behandeling.
Groene zeep en spiritus + water, is een uitstekend niet giftig middel.
je moet dan wel ieder diertje raken, dat erg lastig is met buxus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik dacht eerder aan de buxusbladvlo, alles is een maandje vroeger dit jaar.
http://www.groen.net/Article.aspx?id=4952 + vaak en flink natspuiten met leidingwater wil wel eens helpen. Afhankelijk van de hardheid van het water krijgt de buxus gelijk wat kalk.