Hoe lang duurt het voordat fruitbomen vruchten dragen?

Ik heb in de tuin een appelboom (Jonagold), perenboom (Clapp's favourite), een pruimenboom en een kersenboom geplant. Hoeveel jaar duurt het voordat er vruchten aan komen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
74.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
heb je er ook bomen in de buurt staan die voor bestuiving zorgen? anders heb je wel bloemen maar nooit vruchten. Of bestuiven de appel en peer elkaar en de kers en pruim ook?

Antwoorden (3)

Fruitbomen dragen niet meteen vruchten, ze moeten een zekere ouderdom hebben vooraleer ze vruchten dragen. Houdt
daarmee rekening als je een fruitboom aankoopt. Hoe groter de maat, hoe ouder de boom al is en hoe sneller je
vruchten zal krijgen. Door een grotere maat of voorgeleide planten aan te kopen zal je sneller een eerste oogst hebben..

Voor appel- en perenbomen moet je er rekening mee houden dat die pas na 2 a 4 jaar na het aanplanten vruchten zullen
geven. Kersenbomen zullen ietsje sneller vruchten geven pakweg na 2 a 3 jaar. Perzikbomen geven meestal meteen
vruchten. Walnoten stellen je geduld het meest op de proef: hier kan het een vijftal jaar duren vooraleer de eerste
vruchten verschijnen.

Kleinfruit zal in de meeste gevallen vanaf het eerste jaar (in beperkte mate) vruchten geven.

Houdt er wel rekening mee dat een jonge boom of struik wel gevoeliger is voor vorst: er zijn minder bloesems, de kans
dat de bloesems bevriezen is dus ook groter!
fremar
10 jaar geleden
Fruitbomen zijn geënt op een onderstam.
De onderstam bepaalt voor een deel de groei.
Een sterk groeiende onderstam geeft een sterke groei, met telkens stevige lange takken naar boven en voorlopig geen bloesem, dus geen fruit.
Een zwakke onderstam, geeft een zwakkere groei, dus minder lange takken en wel snel bloesem en dus fruit.
Voor de tuinen worden heel vaak fruitbomen verkocht met een zwakke onderstam, omdat deze bomen niet te snel te groot mogen worden en snel vruchten moeten geven.
Op het kaartje die aan de fruitboom zit, bij aankoop, staat dit soort informatie er op.
Koop je nu een fruitboom, zonder kluit, dus niet in een pot, met een zwakke onderstam, dan zal het 2 tot4 jaar kunnen duren voordat er fruit aan komt.
Koop je een fruitboom die in een pot is gekweekt, dan kan je fruit krijgen vanaf het eerste jaar.
Dat komt omdat deze bomen al zijn overgeplant in een pot, dus al minstens een jaar ouder zijn, tevens remt de pot de groei af en juist dat bevordert weer vruchtvorming.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zéér bruikbare informatie! Dank.
Nou dat zal wel even duren voordat je vruchten krijgt aan die bomen-:).
Als je er geen bestuivers bij zet krijg je geen vruchten.
Hier onder welke bestuivers je moet zetten.

http://www.fruitbomen.net/bestuiving/appels/

Als de boom een jaar of twee is krijg je vruchten.
Tip.
Plant de boom net met de entknobbel boven de grond, als je deze te diep plant gaat hij wortels maken met de bovenstam en maakt hij te veel houtgewas.

Succes