Welke plant is dit? Hoe wordt hij weer gezond?

Deze plant heb ik van iemand overgenomen in de hoop dat ik 'm weer 'beter' kon maken. Maar ik kom er niet eens achter welke plant dit is. Ik dacht aan Olifantspoot, maar de bladeren lijken anders en nergens kan ik vinden dat iemand eenzelfde plant heeft die kampt met deze problemen: bladeren blijven weg en buigen slap neer. Alsof de plant zijn energie verloren is. Ik ben gestopt met water geven sinds januari en heb wat stengels afgeknipt. Geen resultaat. Kan iemand mij hierbij wellicht adviseren? Het is een hele mooie plant met volgens mij veel potentie, maar mij lukt het niet om dat eruit te halen.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
3.2K

Het beste antwoord

Deze plant kan zeer goed tegen een poosje geen water.
Maar je geeft hem nu al maanden totaal geen water, dus gaat de plant in een rustsituatie ,om te overleven.
Prima, ook niet erg.
Maar jij verwacht nu, dat als de plant geen water en geen mest krijgt, hij zal herstellen.
Waarvan moet hij dan nieuwe bladeren maken?
Het enigste wat hij nu doet is overleven.
Ook is de winterperioden normaal zijn rustperioden, dus geen groei, dus ook geen herstel
Ook zijn de bladeren op je foto te lang, te dun en te sprieterig, dus krijgt ( kreeg) hij te weinig licht, of wel, hij staat ( stond) te donker.
Pak de bladeren bij elkaar in een bosje en knip daar de helft van af.
Verwijder nu alle lelijke bladeren.
In ieder geval ziet hij er nu weer fatsoenlijk uit.
Omstreeks deze tijd begint de groei van deze plant tot aan het einde van de zomer.
dat betekent, iedere twee weken voeding geven!!
Liefst een vloeibare organische mest.
Zet hem in de zomer op een lichte plaats, maar wel uit de zon!
In de winter juist wel in de ( zwakkere) zon.
De groei van deze olifantspoot is erg langzaam, dus zal het herstel ook langzaam zijn.

Toegevoegd na 9 minuten:
Deze plant wordt heel vaak aangezien als een Dracaena, zoals bij een ander antwoord, maar het meeste verschil zit hem in de bladeren, die van de Dracaena is lintvormig en eindigt niet in een dunne spriet.
Het blad van de olifantspoot, is afhangend, licht gekruld en eindigt vaak in een dunne spriet.
Ook is de voet van een olifantspoot, sterk verdikt tot een soort knol.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de hulp!

Andere antwoorden (2)

Dat is een Yucca.
In principe een hele makkelijke kamerplant. Hij heeft zon nodig, maar moet niet te warm staan.
Vertroetel hem een beetje. Je kunt hem in de warmere maanden bemesten. Ook zou het goed zijn om hem nu (in het voorjaar) te verpotten.

Deze plant moet niet teveel water krijgen. Ongeveer 1x per 2 weken. En heb vervolgens geduld. Het duurt even voordat je resultaat krijgt omdat nieuwe scheuten ontstaan. Dit gebeurt pas als de plant een tijdje goed verzorgt wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor uwe snelle reactie! Dat het een yucca is en geen olifantspoot verklaart al een hoop! Hoeveel water mag hij hebben zo in de twee weken? Gaat het om een scheutje of een flinke kop? Ik heb ook het gevoel dat de pot te klein is, zou dat kunnen? Ik zou 'm graag nieuwe grond willen geven: gewone potgrond of iets in de trend van cactusgrond? Nogmaals bedankt!
Het moet de Dracaena Marginata zijn.
Standplaats

Jouw Dracaena staat het liefst heel erg licht maar liever niet in de volle zon.

Water en voeding

De grond van de Dracaena mag best een beetje opdrogen en als je hem dan water geeft, maak de grond dan niet te nat en geef één maal in de twee weken voeding mee. In het najaar en in de winter houd je Dracaena van rust. Geef dan zeer beperkt water,als de plant te nat staat dan zal het blad eraf vallen.

Temperatuur

De minimum temperatuur voor jouw Dracaena is 15 graden Celsius zowel in de zomer als in de winter. In de zomer mag hij best lekker warm staan, een temperatuur vanaf 22 graden Celsius vindt hij dan heerlijk.

Toegevoegd na 59 minuten:
Als je hem uit de volle zon houdt, lauw regenwater geeft, hem regelmatig benevelt, zal deze plant zich herpakken. Vele Dracaena's worden veel te warm gehouden en in te droge lucht, ze staan altijd alleen zoals in de woestijn, daarom ziet jouw plant er zo uit.
Plaatje bij antwoord
Z512099