kan je een 12 jarige klimop terugsnoeien tot 20 cm boven de grond ?gaat ie dan nog uitlopen .

de wortels zitten op een hele moeilijke plaats verwijderen daar is heel moeilijk

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.2K

Antwoorden (3)

Je kan klimop best terugsnoeien tot op 20 cm boven de grond, de maand april is daar zelfs het ideale tijdstip voor, de dagen worden alsmaar langer, alles wil groeien nu.
Al na korte tijd zul je nieuw groen zien, is het de grootbladige soort (Hedera helix Hybernica), dan zal die nog sneller groeien dan de de kleinbladige, wilde soort ( Hedera helix).

Toegevoegd na 1 minuut:
Bron: Tuinplanten-encyclopedie R&B.
Z512099
10 jaar geleden
Over het algemeen snoei je groenblijvende en bladverliezende hagen in het voorjaar vanaf half mei tot ongeveer eind juni. Snoeien in het najaar kan ook, ongeveer vanaf half augustus tot eind september. Maar niet als het kort daarop gaat vriezen! Nu zal dat in dat jaargetijde wel meevallen.

Klimop (Hedera) kan je eigenlijk het gehele jaar, mits het niet vriest, snoeien. Maar het is aan te raden om dit van half mei tot augustus te doen (vanwege de eventuele vorst).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In principe kun je een klimplant snoeien van nov tot april als het voedsel in de dikke takken (hoofdrank)nog niet vloeit, de dunne takken kun je ook later snoeien.
Nooit snoeien bij vorst (invriezen van de snijwond)