Heeft iemand een idee wat voor buis dit is ?

Tijdens het graven in de tuin kwam ik deze flexibele buis tegen. Ik heb deze buis opengewerkt en er loopt geen kabel doorheen. Ook lijkt het me sterk dat deze buis wordt gebruikt voor waterafvoer. Heeft iemand een idee waar deze buis voor dient en of ik hem eventueel kan verwijderen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.8K

Het beste antwoord

Het ziet er toch uit als een afwateringsbuis (ben de officiele naam even kwijt). Deze buis is water doorlatend en loopt waarschijnlijk naar een sloot of putje toe. Water vanuit ca 3 meter aan beide zijden kan zo'n buis afvoeren. Dit zorgt er voor dat er plassen op de grond ontstaan door verzadiging.

Toch kan het ook een mantelbuis zijn (voor kabels). Ikzelf heb ook preventief alvast wat mantelbuizen door de tuin gelegd omdat het open lag. Dan had ik ze alvast liggen. Wellicht is het daar een overblijfsel van.

Maar mijn initiele gok zou toch een afwateringsbuis zijn. Vanuit vroeger zou het kunnen zijn dat de gemeente / provincie een hoger waterpeil aanhielden en dat het toen wel nodig was.
Ik zou toch kijken waar deze naartoe gaat om zeker te weten wat het is. Mocht het echt nergens naartoe en dus loos is, kan je het altijd nog weghalen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik bedoelde dus een drainage buis.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het een drainagebuis is, dan moet ik hem denk ik laten liggen. Ik kan niet zien waar hij naartoe gaat. Het lijkt me logisch dat hij is aangesloten op het riool om overtollig water af te voeren ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ De (kokos)vezels zijn grotendeels vergaan, het ijzerdraad zit er nog omheen. Als je gaat zoeken zal er er waarschijnlijk meerdere vinden en ergens zal iets van een put zitten. Er je hem hebt gesloopt kan je er wat worteldoek omheen doen, anders zal er zand in lopen.
Thecis
10 jaar geleden
Persoonlijk zou ik het laten liggen. Jackd heeft wel een goede toevoeging ja.Je gaf aan dat je het al opengesneden had. Gezien dat het kokos vergaan is, kan er best al wat zand in zitten. Wellicht even goed doorspoelen door het gat wat je gemaakt heb. Inderdaad even worteldoek er omheen en dan moet het weer even mee kunnen gaan.
Thecis
10 jaar geleden
Toevoeging, als je er water in doet, kan je ook zien welke kant het opstroomt zodat je een gok kan doen van waar een put o.i.d. moet zitten.

Andere antwoorden (1)

Het is de binnen kern van een drainageslang, die gebruikt worden op akkers van boeren.
Rondom deze slang zit normaal een omwindsel van kokosvezel, die met draden er om heen is gewikkeld.
Deze kokos gaat op den duur verteren en houd je alleen de binnenkern over van PVC.