Is het mogelijk om aardbeiplantjes op mijn terras in lange bloembakken te kweken? Hoe moet ik dat precies doen?

Kunnen aardbeiplantjes aardbeien ontwikkelen in lange bloembakken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
5.4K

Het beste antwoord

Als u in een bloembak aardbeienplanten wilt zetten dan kunnen deze planten rustig bijna vast langs elkaar staan want de stengels waaraan de aardbeien komen kunt u makkelijk zo leiden dat die naar de buitenkant groeien zodat de aardbeien over de rand van de bak groeien. Neem normale potgrond en zet hier de planten in. Wel bijna dagelijks water geven en aan de onderkant in de opstaande noppen een gaatje maken van een halve cm zodat het teveel aan water weg kan lopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat kan best :
U dient deze bakken te vullen met potgrond die kokos bevat. Deze droogt veel minder snel uit dan andere potgrond. Er is ook speciale potgrond voor aardbeien in de handel. De bak vullen met potgrond tot 6 centimeter onder de rand. Op die manier hebben de bloemstengels meer stevigheid en zullen de trossen minder snel gaan “knikken” als er veel aardbeien aan hangen.
Plant 3 tot 4 planten per bak van 10 liter. De planten dienen ietwat schuin te worden geplant aan de zijkant van de bak. Plant de planten niet te diep. De bovenkant van de kluit mag zeker niet onder de grond verdwijnen.
Aardbeien houden van zon en van niet te veel wind. Plaats de bak dus op een zonnige, windluwe plaats. Bij te sterke zon dient u als de plantjes nog jong zijn de bak uit de zon te plaatsen.
Voor een geslaagde aardbeiteelt is een goede vochttoestand van de bodem cruciaal. Als het bij het planten zeer droog is, maak dan de grond eerst lekker vochtig en dompel de planten even in het water. Vanaf 7 dagen na het planten gaat de plant nieuwe wortels vormen. Als het droog is, is het aan te raden de plant meerdere malen per dag een beetje water te geven. Als de plant zijn eigen wortels heeft gemaakt kan de watergift verminderd worden. De plant zoekt het water dan zelf op.
De uitlopers dient u zoveel mogelijk te verwijderen zodat de plant al zijn energie in de vruchten kan steken. Bij doordragers dient u de eerste bloemen te verwijderen om een betere oogst te krijgen.
Als de eerste vruchten aan de plant komen dient u de planten te beschermen tegen vogelvraat. Dit kunt u ondermeer doen door een net over de planten te spannen of cd’s op te hangen aan stokken. U kunt het beste de aardbeien ’s ochtends vroeg oogsten. De aardbeien zijn dan het lekkerste.
Z512099
10 jaar geleden
Bijna alle aardbeien worden tegenwoordig gekweekt in bakken boven de grond.
Dat is dus geen enkel probleem.
Echter de aardbeiplant is zeer gevoelig voor droogte.

Op een kwekerij, is er een automatisch watergeef systeem b.v. een druppelsysteem.
Doe je dat niet, dan zullen de aardbeien in het warme seizoen, regelmatig te droog staan, immers, vaak zie je pas aan de slaphangende planten dat ze water nodig hebben en dat is al te laat.
Ben je een dag niet thuis, bij heet en winderig weer, dan gaat het al mis.
Nu kan je een tijdklok kopen met een druppelsysteem, die kan je zo instellen, dat de planten altijd voldoende water krijgen.

probleem 2 De planten moeten behalve water ook regelmatig voldoende voeding krijgen, heb je zelf groene vingers, dan zal dat wel lukken, dan kan je het zien aan de planten, heb je die niet, of er te weinig verstand van, dan krijg je problemen met de groei en vruchten.

Probleem 3 Vooral merels die er overal voorkomen, lusten heel graag aardbeien.
Dus zal je daar ook iets aan moeten doen.

Ga je iets proberen, koop dan doorbloeiende aardbeien, die geven vruchten tot aan november.
Gewone soorten maar een maal in het voorjaar.

Toegevoegd na 5 minuten:
Bij de doorbloeiende soorten, bestaan soorten die vrijwel geen uitlopers maken.
Ook zijn er soorten, die wel uitlopers maken, maar de zelfde zomer aan die uitlopers ook vruchten geven!!
Dus zeer geschikt voor in bakken.
Vroeger ook wel hang of klim aardbeien genoemd.