Zijn de stamper en de meeldraden van de mini cyclaam naar beneden of naar boven gericht?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

De stamper en de meeldraden van elke Cyclaam zijn naar beneden gericht, zie foto.

Toegevoegd na 22 minuten:
Cyclamen zijn volledig aangepast aan de hete, droge zomers en koude winters die in de gebieden van herkomst heersen. Er zijn meer dan twintig verschillende soorten die vooral uit Griekenland en Turkije stammen. De knollen gaan ’s zomers in rust. Ze groeien liefst wat beschaduwd onder struiken en bomen. Van fel zonlicht houden ze niet. Pas als het licht wat minder fel is of wordt, komen ze tot ontwikkeling. Bij sommige soorten is dat in het voorjaar, bij de Patio Cyclamen in de herfst. Cyclamenbloemen staan geknikt aan de steeltjes boven het blad en hebben hun bloemblaadjes achterover naar boven omgevouwen, waardoor stamper en meeldraden onderaan worden ontbloot voor bestuiving door de insecten die op de zachte, zoete nectargeur afkomen. Ze bloeien meestal in pasteltinten: lila, roze, zalmroze en wit.
Plaatje bij antwoord
Z512099