Hoe oud is deze boom geweest ?

Hier een doorgezaagde stam van een conifeer. Hoe oud is deze conifeer nu geweest ? Hoef ik daarvoor alleen het aantal jaarringen te tellen of is er meer aan de hand ?

Toegevoegd na 5 uur:
Het gaat dus om de leeftijd van de boom op de foto.
Rechts is de gehele doorsnede.
Links is een uitsnede van de halve diameter.

De stippen heb ik er in gezet, maar de vraag is of dat klopt.
Dus; hoe oud is deze boom geweest ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tel de jaarringen + 3.

Antwoorden (1)

Op de fotot te zien een jaar of 20. De foto is net niet scherp genoeg om het precies te kunnen zeggen.
Eigelijk is het heel makkelijk. In de zomer wordt het hout sneller gevormd dan in de herfst en het voorjaar. In de winter staat de groei helemaal stil. De lichte ringen zijn gegroeid in de zomer. Dus als je telt hoeveel lichte ringen er zijn (of donkere, dat is hetzelfde aantal) weet je hoeveel jaar de stam oud is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie nu dat ik ook kan inzoomen op de foto. Hij is ouder dan 20 jaar, maar ook dan is het niet precies te tellen.
10 jaar geleden
burgos
10 jaar geleden
Knap hoor als je dat kan zien.++++