gezocht: vogelvriendelijk aardbeiennet?

Binnenkort zijn de aardbeien rijp en die wil ik graag beschermen tegen vogels maar in de gebruikelijke netten raken vogels verstrikt en dat wil ik graag voorkomen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
3.6K

Het beste antwoord

Het soort net is niet zo van belang: wel moet het net strak gespannen zijn.
Juist in los net raken vogels verstrikt.
Wellicht is gaas zoals cryofiel oppert wel een beter idee.
Zorg ook dat het gaas of net zodanig wordt aangebracht dat er geen egels in verstrikt raken: eerlijk gezegd zie ik veel vaker dat egels in problemen komen door netten of andere afscheidingen, dan vogels.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb nog nooit egels in mijn tuin gezien, maar wel veel vogels die bij de buren (volkstuin) in netten verstrikt raakten. Omdat ik niet dagelijks op de tuin kwam, heb ik nooit netten gebruikt. Maar jullie hebben allebei gelijk dat het belangrijkste is dat het strak gespannen is, en geen openingen. Ook schijnt een gekleurd net beter zichtbaar te zijn dan een zwart.
Rieneke1
10 jaar geleden
Het hangt er wellicht vanaf waar je woont.
Ik werk hartje randstad bij dierenambu en vogelopvang.
Vogels komen hier vaker in de problemen door rondslingerend visdraad.

Andere antwoorden (1)

In mijn ervaring raken vogels alleen verstrikt in netten als ze *onder* het net kunnen komen. Ik gebruik al jaren netten (voor mijn druiven), en zolang ik die maar zodanig bevestig dat de vogels er niet onder kunnen komen, raken de vogels niet verstrikt.

Jaren geleden heb ik één keer een merel uit het net moeten knippen. Toen was na een storm een stuk net gedeeltelijk losgeraakt, en probeerde die merel door de opening naar binnen te komen. Het naar binnen komen lukte, het naar buiten komen niet meer. Een schaar deed wonderen.

Ik gebruik overigens de netten die je bijvoorbeeld bij Intratuin kunt kopen.

Een andere methode is gaas over je aardbeien te leggen. Van dat metalige kippengaas. Dat kan zich niet om de pootjes van een vogel wikkelen zoals een net, dus vogels kunnen daar niet in verstrikt raken. Je kunt het gaat zo buigen dat vogels er niet vanaf de zijkant onder kunnen komen. Als je aardbeien in een rij staan, kun je bijvoorbeeld een lang stuk gaas halfrond buigen, zodat je een soort lange "gaastunnel" krijgt. Die zet je over je rij aardbeienplanten heen. Dan hoef je alleen nog maar de beide uiteinden van de tunnel dicht te maken. Geen vogel die er dan nog bijkomt. En jij wel, want zo'n "gaastunnel" til je heel eenvoudig even op.

Cryofiel
10 jaar geleden
Castle
10 jaar geleden
Klinkt logisch +