Hoeveel geduld moet je hebben om appels te plukken van een boom die men geplant heeft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor het plukken hoef je niet zoveel geduld te hebben hoor :)
Ik neem echter aan dat je bedoeld hoe lang het duurt voordat de boom vrucht draagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is echter wel dat: Boompje groot, plantertje dood
;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het nogal een tijd kan duren als de "boom" nog maar een struik is. Zeker als het nog maar net geplant is heeft het eerst een lange tijd nodig om zijn wortels in de grond ankeren.

Het beste antwoord

Tegenwoordig zijn veel fruitbomen die op een tuincentrum gekocht worden, in pot gekweekt.
Door het overzetten van de volle grond bij de kweker naar een pot, onstaat er een groeistoornis waardoor de fruitboom, vrijwel niet groeit, maar wel bloemknoppen gaat vormen, we noemen dit ook wel , noodbloei.
Als je zo'n boompje gekocht hebt, dan is de kans vrij groot dat je er dit jaar nog fruit aan krijgt.
Bijna altijd worden appelbomen bestofen/ bevrucht door sierappels die in veel tuinen of plantsoen staan, voor perenbomen is dat veel moeilijker, andere peren zijn er veel minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een boompje van het tuincentrum kan het eerste jaar al vruchten geven. Zorg wel dat je meerdere bomen hebt zodat er kruisbestuiving mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus 1 boompje gaat geen appels opleveren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan, maar dat is altijd moeilijker. Je kunt geënte bomen kopen met twee verschillende stammen. Verleden jaar nog appel en peer gekocht bij de Praxis. Koste € 4,95 per stuk en van de vijf bomen gaven er twee al het eerste jaar vruchten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat ligt aan de soort appel sommige appels hebben een kruisbestuiver nodig andere niet.
Appelbomen hebben kruisbestuiving nodig als je (veel) vruchten wil!
Men moet minstens twee (verschillende) appelrassen planten en beide rassen moeten een goede stuifmeelkwaliteit hebben.
Ingeval er een ras slecht stuifmeel heeft, dan moet men een 3de ras (met goed stuifstuifmeel) bij planten.
Een goede bestuiver moet veel stuifmeel leveren (jaarlijks) en moet gelijktijdig met het andere ras bloeien.
Vroegbloeiende rassen kunnen geen laatbloeiende rassen bestuiven. Het omgekeerde is ook niet mogelijk.
Warm en droog weer zijn ideaal voor een goede bestuiving.
Laat bloeiende rassen zijn meestal minder onderhevig aan lentenachtvorst. Laatbloeiende appelrassen zijn o.a. 'Court-Pendu' en 'Sterappel'.
Meer lezen over de bestuiving bij appelbomen.
Oudere appelbomen die nog niet gesnoeid werden kunnen nog steeds gesnoeid worden. Jonge appelboompjes kunnen best in maart gesnoeid worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
afgelopen zomer een boompje gekocht in tuincentrum en eerste jaar al appels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen geduld... Want dat kan helemaal niet, je kunt geen appels plukken van een boom die men (net) geplant heeft...

Je moet minstens tot de herfst wachten, als die boom vrucht draagt, pluk je de appels in de nazomer of in de herfst...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt helemaal aan het soort boom,dat "men"geplant heeft!
Is de onderhavige boom n.l. een eik,dan kan men wachten tot men de spreekwoordelijke ons weegt,maar zal er nooit en te nimmer een appel aangroeien,maar slechts eikels! Nu is de wereld al vergeven van"eikels",dus kijk heel goed uit welke boom je in de vingers gedrukt krijgt! M.a.w laat je geen knollen voor citroenen verkopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft helemaal geeen geduld te hebben, wat mij betreft gewoon plukken sharona. Als ze ze al rijp zijn. lekker hoor.!
Waarom niet. plukken die appelss