Wanneer komen de blaadjes weer aan de bomen?

Het is dit jaar erg warm voor de tijd van het jaar en ze zeggen dat de natuur 1 maand voorloopt maar dat is bij de bomen nog niet echt te merken

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is ook per bomensoort verschillend. De ene soort zit eerder in blad dan de andere. Maar ik heb de eerste groenzweem al gezien bij mij in de buurt, maar wat dat voor bomen zijn...geen idee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sommige bomen gaan eerst bloeien. Dat zijn de windbestuivers: die hebben alleen maar last van bladeren als ze hun stuifmeel loslaten. Anderen bloeien later of helemaal niet.
Zoals broodjeei al zegt: als je goed kijkt zie je bij sommige bomen al een groen zweem. Mooi! En dat is inderdaad vroeger in het jaar dan andere jaren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vraag me af of het ook uitmaakt in welke streek van het land je zit. Als je naar de weerberichten kijkt op tv, zie je dat de temperatuur wat kan verschillen in verschillende delen van het land. Misschien dat het uitkomen van het blad langs de kust of onder in Limburg een paar dagen kan schelen? Nou ben ik al heel lang niet in Limburg geweest en ook al een tijd niet aan de kust, dus dat kan ik niet bewijzen. Ik heb het niet gezien. Maar ik woon wel in Brabant een paar kilometer van de grens en ik heb de afgelopen dagen aardig wat afgefietst met dat mooie weer. Ook richting Belgie en net over de grens. En ik had de illusie dat net voor de grens en net erover het net wat groener was dan bij mij in de buurt. Maar of dat klopt.....?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het gras bij de buren is toch ook groener? Waarom de bomen dan niet? Maar je hebt gelijk: er is altijd temperatuurverschil tussen de verschillende provincies, en dat zal voor de datum waarop de blaadjes aan de bomen komen best schelen.

Het beste antwoord

De eerste blaadjes komen nu aan de krulwilgbomen en de laatste aan de Acasia en de Plataan.
Veel soorten bomen laten zich totaal niet foppen door een vroeg voorjaar.
Veel soorten wachten met uitlopen tot de juiste daglichtlengte en dus niet op de juiste temperatuur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als veel bomensoorten wachten tot de juiste daglichtlengte en niet op de juiste temperatuur, zou het theoretisch dus niet uitmaken of er een koude lange winter is en een laat voorjaar of een slappe winter en een vroeg voorjaar. Helaas vergeet ik ieder jaar weer hoe laat of hoe vroeg de bomen uitkomen en hoe het zit met andere natuurdingen. Het verschil tussen nu en vorig jaar ben ik ook kwijt. Terwijl er kort geleden op het nieuws nog was dat er vorig jaar nog sneeuw was terwijl op het moment van nieuwsuitzending de lente al bijna begonnen leek. hoe zat het vorig jaar dan ook al weer?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het weer en hoe dat gaat is een van mijn hobbys.
Vorig jaar was het zeer lang veel te koud en was er half maart nog een sneeuw storm in Zeeland, bij een temperatuur van 6 graden onder nul, midden op de dag, ook in de weken erna was regelmatig nog veel vorst en sneeuw.
Indien de juiste daglichtlengte voor bepaalde boomsoorten is gekomen, kan dat wel vertraagt worden door te lage temperaturen.
ook april gaf toen nog sneeuw.
Het is dus wel erg ingewikkeld, wanneer bomen gaan uitlopen.
Pas in mei staan de meeste bomen in blad.
Wat veel invloed heeft is de temperatuur aan het begin van de winter.
Is het een vroege winter met daarna erg zacht weer, dan ' denkt ' de natuur, dat de winter voorbij is..
Zo was het voorjaar van wat jaren terug, aanzienlijk vroeger dan dit jaar!
In mijn tuin, bloeiden toen sommige soorten 3 tot 4 weken vroeger dan dit jaar.
De eerste krokkus op 1 januari!!
nu 1 februari.
Dat was heel bijzonder!
Maar bijna niemand weet dat meer

Andere antwoorden (1)

Wanneer het de geschikte temperatuur is om uit te komen.