Hoe zie je het verschil tussen opkomend onkruid en opkomende bloemen?

Misschien een hele rare vraag. Ik heb allemaal leuke mixen van bloemzaden, die ik wil gaan zaaien. Maar hoe zie ik het verschil tussen de bloemen die gaan opkomen, en onkruid?
Vorig jaar had ik namelijk ook veel bloemen gezaaid, maar was ik waarschijnlijk te ijverig met onkruid weghalen, waardoor er nauwelijks bloemen zijn opgekomen. Dat wil ik dit jaar voorkomen!
Sommig onkruid herken ik wel, zoals zevenblad, maar van andere onkruiden zie ik niet of het nou onkruid is of niet. Ik wil het onkruid niet laten woekeren natuurlijk, dus de boel wel bijhouden, maar ook de bloemen de kans geven om te groeien en bloeien! Wie weet raad?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
2.1K

Het beste antwoord

Spit de grond goed om en hark het gelijk.
Neem nu een paar zakken potgrond en breng een laagje aan van 5 cm over de geharkte grond.
In potgrond zit geen onkruid zaden, dus alles wat er nu op gaat komen zijn je bloemen.
Ook kiemt het zaad aanzienlijk beter in potgrond dan in de bestaande grond.
Simpel idee en het werkt uitstekend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben het grotendeels met je eens. Alleen heeft pure potgrond bij mij de neiging het ene moment nog vochtig te zijn, en het volgende moment te droog (zeker voor zaailingen met kleine worteltjes.
Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik in potjes zaai. Daarom meng ik de gezeefde potgrond met tuinzand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja zeker wat zand er door heen is veel beter en ja in potjes is het wat kwetsbaarder en zijn ze te droog, krijg je ze weer moeilijker nat.
een goede oplossing hiervoor is de potjes op een dikke laag met kranten zetten, die houden het vocht goed vast.
Werkt prima en kost niets.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de goede tip eddijst!