Overleven hommels het die je rond februari ziet?

rond deze tijd komen in het zonnetje hommels uit overleven ze de kou, kun je nog iets doen als ze op de grond liggen, eventueel een holle boom of laat je ze liggen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.9K

Het beste antwoord

Bijen hebben buiten minstens tien graden nodig om te kunnen vliegen.
Hommels kunnen al bij 7 a 8 graden gaan vliegen, ze hebben ook nog een truckje om hun eigen temperatuur iets te verhogen.
Dus bij dit zachte weer ( boven de 7 graden) zie je hommels vliegen
De hommels die je nu ziet vliegen zijn de koninginnen.
Ze vliegen nu op de krokus, winterhei, kerstrozen, de eerste wilgenkatjes enz.
Het is dus volkomen normaal dat je bij dit zachte weer hommels ziet vliegen.
Maar ook gaan er hommels dood, door de afgelopen winterperioden, zijn sommige te zwak en gaan nu dood, ook volkomen normaal!
Alle hommels die niet 100 % gezond zijn, zullen in de natuur sterven en dat is weer belangrijk voor de in stand houding van de soort.
Maar er zijn soms hommels, die ineens in een regenbui terecht komen, of gewoon te laat terug zijn gevlogen.
Deze kruipen het liefst ergens onder een blad, bewegen niet meer en wachten daar voor beter weer.
Geniet van ze , het zijn prachtige diertjes waar het al jaren erg goed mee gaat en steken zullen ze vrijwel nooit doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Meestal als ik een hommel vind die er niet zo veel zin meer in heeft geef ik hem een beetje honing op een lepeltje. Zit bomvol energie, knappen ze vaak van op.
Nou is het natuurlijk nog wel wat te koud voor ze. De kans dat ze het redden is niet erg groot maar wat extra energie kan nooit kwaad.
Daarnaast kan je ze het beste in de zon leggen of bij een voedselbron. Al staat 'in de zon' vaak wel gelijk aan 'in het zicht'. Dan is het hopen dat zijn kleuren vijanden voldoende afschrikken.