kun je eikels gebruiken als bodembedekker in de tuin?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
2.2K
Poet
10 jaar geleden
Kijk hier eens naar cacaodoppen, boomschors of kokos als bodembedekker. Of Google eens met het woord "mulch". Als je een bodembedekker zoekt om tussen aardbeidenplantjes te leggen (om te zorgen dat ze niet op de grond komen en dan gaan rotten) dan is ook stro prima.

Antwoorden (2)

Er zijn drie typen eikels. Het eerste type zal weglopen en is dus ongeschikt. Het tweede type zal een plantje worden en later een boom. Is dus ook niet geschikt tenzij je een eikenbos wilt. Het derde type is helemáál niet geschikt hetgeen verder geen betoog behoeft.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
:-) +
Antoni
10 jaar geleden
Misschien zijn volledig (uit)gedroogde eikels (van het tweede type) wel geschikt als bodembedekker?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
LOL
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind hem wel leuk.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Het antwoord van Poet is weliswaar correct, maar tevens iets te kort door de bocht. Wanneer je door een bos loopt zie je immers een tapijt van eikels liggen en relatief weinig daarvan lijken uit te komen. Je zou kunnen denken dat je dat tapijt in je tuin na zou kunnen maken. De reden dat een eikel niet altijd ontkiemt heeft te maken met de plek waar hij terecht komt. Boven op de humus laag is het eenvoudig te droog. Pas wanneer de eikel bedekt wordt door andere humus komt ‘ie tot ontwikkeling. Zo’n humuslaag die droog genoeg blijft en geen woud van paddenstoelen wordt er natuurlijk uit ziet en voorkomt dat de eikels tot ontwikkeling komen is erg lastig zelf te ‘maken’ in je tuin. Zeker zonder de hulp van volwassen bomen over de tuin heen die de tuin tegen regen en licht afschermen en die tevens voor aanvoer van nieuwe humus zorgen. In jouw tuin is waarschijnlijk licht en vocht genoeg. Een aanzienlijk deel van de eikels zal ontkiemen en voor je het weet heb je een eikenbos in je tuin.
Je geeft niet aan, wat je bedoeling en verwachting is van een bodembedekker met eikels.
Wil je het tijdelijk voor decoratie gebruiken, dan is het prima te gebruiken.
Wil je een natuurlijke uitstraling ( bos) met eikels maken door een laag over de grond te strooien, ook prima en erg leuk.
Vind je het niet erg dat een deel van die eikels gaan uitlopen, ook dan zijn ze prima te gebruiken.
Wil je de uitgelopen eikels niet te hoog laten worden, dan met de heggenschaar ze kort houden door de twee keer per jaar heel laag af te knippen.
Vind je het wel erg, dat sommige eikels gaan uitlopen, dan zijn ze niet geschikt voor bodembedekking