Als bloembollen in een pot uitkomen (zoals narcissen en hyacinten) moet je ze dan bemesten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
3K

Antwoorden (4)

Ja want zij halen enorm veel voedsel op korte tijd uit de bodem
Robby BB

Toegevoegd na 2 minuten:
Natuurlijk halen ze ook veel voedsel uit de bol
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Die bol is juist het benodigde voedsel. min.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Denk je nu echt dat de volledige plant ontwikkeld uit het voedsel uit de bol. Waarom heeft dan deze plant wortelen. Je moet maar eens komen zien hier in Den |helder wat de bollenboeren aan meststoffen op het land gooien. De reden waarom de wateren hier vol met algen zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt gelijk. de bloem is al volledig aanwezig in de bol, en als je niet mest zal ie wel uitkomen, maar als je de bol in leven wilt laten en volgend jaar weer laten bloeien, moet je hem na de bloei bijmesten.
Als het echt bollen zijn voor in een pot te kweken(zie de verpakking) dan hebben ze van nature voldoende voorraad aan stoffen in hun knol of bol.
fremar
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Inderdaad, die bol hebben ze juist gemaakt als reservevoedsel. +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De bol is een reserve, als de plant het voedsel uit de bodem kan halen dan zal het dat ook doen. Dan moet de plant daarna de bol niet terug aanvullen om zich voort te planten.
Nee, die moet je niet bemesten. Je kunt het vergelijken met een kuikentje dat in het ei groeit. De dooier en het eiwit zijn het voedsel. Je hoeft een ei niet de fles te geven.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En hoe groeit dan het kuiken uit tot een kip. Van de lucht zeker. Nee je moet dat kuiken eten geven om te groeien tot kip. Hetzelfde met de bol. De plant zal wel groeien maar zal niet zo groot worden
-
In de bloembollen zitten ruim voldoende voedingsstoffen om in bloei te komen en is dan bijmesten niet nodig, maar direct na het bijna uitbloeien van deze bollen, beginnen ze met het herstel van de bol voor het komend voorjaar.
Het blad gaat dan goed groeien en de bollen moeten in het volle licht staan.
Eigenlijk wordt het na de bloei een zooitje met die bollen, want door gebrek aan voldoende zonlicht, worden de bladeren slap en gaan hangen.
Zo moeten ze een paar maanden staan, voordat het blad gaat afsterven en de bollen in rust gaan.
Eigenlijk moet je dit zien als een bos bloemen, die na enige tijd uitgebloeid zijn en je nog weken( maanden) zo moet laten staan, dat doet dus niemand.
Bloembollen die eind februari in bloei komen, kan je na de bloei in je tuin planten ( als je die hebt) ook dan wat bijmesten.
Bloembollen die nu bloeien, kan je beter na de bloei weggooien net zoals een bosje uitgebloeide bloemen.
Te vroeg de tuin in gaat toch ook niet.