In welke maand (of nauwkeuriger) komen de eerste knoppen gemiddeld weer aan de bomen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
6.9K

Antwoorden (9)

Dat is per boom soort verschillend
bij de ene boom duurt het langer dan bij een ander
meestal zo rond maart hebben de meeste bomen wel knoppen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerste knoppen kunnen al eind februari komen, maar meestal komen de knoppen in het begin van maart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal in maart maar als we een zachte winter hebben kan het ook eerder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeg!
In de late herfst hangen al kant en klare 'katjes' aan de bomen, in de vorm van stijve rolletjes. Wachtend op de lente....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De knoppen zitten er al aan, vóór de herfstblaadjes er af zijn. Kijk volgende herfst maar eens naar bijv. een beukeboom : daar zie je de bladknoppen héél goed van.
Vanaf half februari zie je de knoppen zo ongeveer pér dag dikker en langer worden : daarbij is het leuk, om bijv. één knop van een kastanje dagelijks te bekijken.
Bij mij op het balkon kan ik de knoppen van de blauwe regen heel goed in de gaten houden : spannend, wanneer het eerste groene puntje zal komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb vandaag toevallig de eerste dikke knoppen in de kastanje boom achter ons huis gefotografeerd.
Maar zal idd per boom verschillen.
De ginko in onze voortuin is bijv altijd veel later, dat word nog wel mei
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het uitlopen van de knoppen is waarschijnlijk wat je bedoelt is afhankelijk van de soort,de daglengte ,de gemiddelde etmaaltemperatuur vanaf de kortste dag ,de plaats waar de boom geplant is ,de neerslag en de grondsoort deze factoren spelen allemaal een rol. Zo is de toverhazelaar in januari als eerste al in bloei terwijl de eik dan nog in diepe rust is. De meeste bomen beginnen half tot eind januari met het langzaam op gang komen van de sapstroom en half maart zijn de eerste groene knoppen ontloken om midden april goed groen te zijn,een en ander afhankelijk van het weer. De knoppen worden gevormd in de zomer en herfst als de bomen een overschot aan suikers hebben en alle knoppen uitgelopen zijn van het jaar daarvoor, door het hoge suikergehalte bevriezen de knoppen normaal gesproken dan ook niet en vanaf half januari als de sapstroom begint te lopen worden de knoppen dikker totdat ze half maart openbarsten omdat de sapstroom dan zo goed op gang is dat de planten weer assimilaten nodig hebben om de groei in stand te houden en uiteindelijk nieuwe knoppen te vormen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Knoppen worden vaak al in het najaar gevormd, en lopen uit zogauw de temperatuur weer rond de 10 graden is na een koude periode.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de bladeren vallen, komen die nieuwe knoppen er al aan... Dus het is einde herfst dat dat gebeurd... Daarna groeien ze meer en meer, de hele winter door... Tot de zon de boom wekt...

Er is geen specifiek antwoord mogelijk omdat de vraagstelling te algemeen is, bedoel je Nederland? bedoel je EEN boom of alle soorten? Bedoel je in een koud jaar zoals dit jaar of een warm jaar zoals twee jaar geleden?