Hoe weet ik of de tuinaarde die ik in zakken koop ook werkelijk schoon is?

Ik vraag mij af of de grond die ik koop in het tuincentrum gevrijwaard is van kwalijke stoffen als zware metalen etc.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (1)

Wettelijk gezien is men verplicht grond te keuren voordat het wordt verkocht.
Er staan dan ook ergens inf. over deze keuring op de zakken. ( waarborg)
Of er dan ook werkelijk geen schadelijke stoffen in de grond zitten, is lastig te controleren, maar ik ga er maar van uit dat het in orde is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb vorig jaar een uitzending gezien van Trosradar over bijen en pesticiden. En dat die pesticiden op de raarste plekken terug te vinden zijn. Ik heb net even gekeken op de site en die uitzending is nog steeds terug te zien op de site www.trosradar.nl De datum is 22 april 2013 en er is een filmpje en wat info erbij, zoals reacties van fabrikanten en verkopers van verschillende dingen. Nou is die info op die site van Trosradar alweer wat ouder (april vorig jaar dus) dus of die nou nog steeds zo actueel is weet ik niet, er kan al heel wat veranderd zijn. Maar misschien nog wel interessant.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Blijft lastig goed in te schatten, soms gaat tuinaarde weg voor stuntprijzen, daar zou ik dus nooit voor kiezen.