Kun je het afvalwater van je wasmachine gebruiken ik de moestuin?

fosfaten en nitraten verrijken de grond,vroeger wel vaker gezien dat ze het afvalwater over de prei gooiden.

Toegevoegd na 2 minuten:
in de zeventiger jaren

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
6.8K

Antwoorden (3)

Zou het niet doen. Afvalwater van je wasmachine bevat zeepresten en parfum. Dus verschillende chemicalieen, dus grondvervuiling, zonde van je gewassen! Alles slaat nl. wit uit. Regenwater is het beste, je kunt erover nadenken om bijvoorbeeld een regenton aan te schaffen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vroeger werd alle water uit de wasmachine geloosd in de tuin in een slootje. De rabarber groeide geweldig. We hebben er met het hele gezin altijd van gegeten. Het hele gezin is nog intakt en ik ben de oudste en 76 jaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat waren vast nog geen synthetische wasmiddelen met daarin allerlei bleekstoffen, optische witmakers, etc.
Je hebt gelijk dat fosfaten en nitraten nodig zijn voor de plantengroei. Maar in je waswater zitten geen nitraten, en tegenwoordig ook geen fosfaten (vroeger wel).

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt dus het water wel in je moestuintje gooien (niet OVER de prei, maar er naast). Maar qua voeding heeft het geen zin.