Hoe en wanneer zaai ik Monnikspeper?

Iemand gaf me zaadjes van Monnikspeper die groeit o.a. op Lesbos. Er werd daar thee van gezet. Iemand een idee hoe je dat zaait en wanneer; en of het wel gedijt in Nederland?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
2.4K

Het beste antwoord

Monnikspeper kun je in het voorjaar zaaien...
lees hieronder meer bijzonderheden over de verzorging....
Soortnaam: Vitex agnus-castus.
Nederlandse naam: Monnikspeper, Kuisheidsstruik, Kuisboom.
Familie: Verbenaceae (IJzerhardfamilie).
Afkomst / verspreiding: Marokko en Middellandse-Zeegebied.

Bijzonderheden: de bloemkleur is lichtblauw en daarbij grijs-groen handvormig blad;
ze verdraagt vrij veel droogte;
ze wordt tegenwoordig medicinaal gebruikt als oogdruppels en in warme omslagen;
vroeger dacht men dat zij de kuisheid kon bewaren (het tegendeel van een afrodisiacum) en werd gebruikt door monniken.
Standplaats: kan zowel in de volle zon als in de halfschaduw, verder heeft ze geen specifieke voorkeur en kan zowel op vochtige als droge plekken staan.
Bloeiseizoen: augustus - oktober.

Verzorging: ze heeft geen speciale verzorging nodig, alhoewel wat mest in het voorjaar en humus rondom de plant niet verkeerd zijn;
matig tot wat meer water geven, het laatste kan als de grond goed gedraineerd is;
snoeien mag, om de plant onder controle en compact te houden; dit moet dan wel in de winter gebeuren, want ze bloeit op het nieuw gevormde hout.
Bemesting: wekelijks gewone kuipplantenmest in het groeiseizoen.
Vermeerdering: door zaad in het voorjaar of herfst en door stek bij warm zomerweer.
Overwintering: deze plant is matig winterhard; als kuipplant boven 5°C houden.

Problemen: er zijn bijna geen ziektes of plagen, enkel soms wortelrot en aaltjes in de grond.